Leta i den här bloggen

Läser in...

fredag 26 mars 2010

Den stora skillnaden mellan malva och "malva"


Detta är något som irriterat mej under ett par år nu, så jag tänkte att nu ska vi reda ut begreppen en gång för alla! Har du någon gång druckit "malvathé", med stark syrlig smak och en härlig, stark röd färg? (Se bilden ovan, som förövrigt är stulen) Isådana fall var det med högst sannolikhet inte malva i téet. Det är nämligen rätt vanligt att te på torkad hibiscusblomma säljs under namnet "malva". Det har kommit till min kännedom att folk har köpt te på hibiscusblomma i tron att det är rödmalva, vilket ju är inkorrekt.

Lite Systematik

Hibiscussläktet hör förvisso till familjen malvaväxter, men det gör även exempelvis bomullssläktet, kakaosläktet, stockrossläktet med fler. Inte kallar vi dem "malva" för det. Familjen malvaväxter innehåller numer ca 240-250 olika släkten, och hibiscus hör till hibiscussläktet medan rödmalva (Malva sylvestris), som vi känner igen från våra trädgårdar, hör till malvasläktet. De är med andra ord avlägsna släktingar.

Deras traditionella användningsområden som medicinalväxter skiljer sej även åt.

Hibiscus
är känd för att innehålla en hög halt av antioxidanter, inklusive C-vitamin. Hibiscus som te tros bland annat hjälpa vid högt blodtryck och kolesterol. Att tvätta ansiktet med ett starkt, kallt te på hibiscusblomma tros ge ren och fin hy. Att tvätta håret med ett stakt te av hibiscusblomman tros kunna ge ett tjockt och fint hår samt hjälpa vid irriterad hårbotten.

Rödmalvan
är känd för sitt innehåll av slemämnen som gjort att den traditionellt använts mot exempelvid hosta. Den har även använts mot katarrer i hals, svalg, övre luftvägar, tarm och mage samt som ett väldigt milt laxermedel. Vid inflammationer i munslemhinnorna har blommorna använts till gurgelvatten. Annars är det oftast blad och blomknoppar som används till te.

Det finns en annan växt inom familjen malvaväxter som är särskild känd för sina egenskaper som medicinalväxt, nämligen Läkemalvan Althaea officinalis, där främst rot och blad används till te. Men detta ska jag inte gå in på nu, det får bli ett senare projekt ;)


Detta är en rödmalva som växte på stugan ifjol. Jag är osäker på vilken sort, jag fick fröna av en arbetskamrat.



Den här hibiscusbusken växte på väg till vårat hotellrum i Thailand.



Såhär ser hibiscuste ut (bilden är stulen)



Med vänliga hälsningar, Arga Katten

10 kommentarer:

  1. Dette var veldig interessant! Malva-te har jeg ikke drukket, men i hagen har jeg malva moschata. I tillegg har jeg sådd fem-seks typer malvafrø i år, deriblant både rødmalva og legemalva. Jeg la merke til på frøposene at flere av dem hadde forskjellige latinsk navn, selv om alle var malvaer.

    Ettersom malvaene mine vokser har jeg tenkt å teste ut litt forskjellig med dem. Urter er et utrolig spennende og omfattende tema og drømmen er å engang få en skikkelig urtehage :)

    SvaraRadera
  2. Hejsan!
    Kikar in hos dig och konstaterar att du har en mycket spännande blogg!
    Återkommer med all säkerhet ;-)!
    Trevlig helg!!!

    SvaraRadera
  3. Hej! Intressant blogg:) Underbara kattbilder. Ha en skön helg/Monne

    SvaraRadera
  4. Hilde, jag har också sått rödmalva. Jag har även tänkt så sommarmalva, men det får bli lite närmare sommaren. Eftersom att jag inte har någon egen trädgård måste jag försöka begränsa mina planteringar ;)

    Fick du föresten min kommentar till ditt nya inlägg? Jag vet inte om det kom fram eller inte...

    Uffematten, va roligt att du tycker det! :) Bloggar du också? Jag kunde inte se din profil... Ha en trevlig helg du med! :)

    SvaraRadera
  5. Monne, tack detsamma! Och trevlig helg! :)

    SvaraRadera
  6. Vilken fin och intressant blogg du har! Kommer hänga här mycket är jag övertygad om. Speciellt som jag också planera att återuppväcka vår uteplats i vår och sommar. En del barnvänligt en del naturpraktika!

    Kul att du vill följa min blogg om Gaian Tarot! håller du själv på med tarot?

    SvaraRadera
  7. Hej hopp!!
    Det va en intressant läsning. Jag jobbar i hälsokost affär & utbildar mig till hälsorådgivare & ska vara ärlig att säga att jag haft samma funderingar kring detta som du, men inte tagit reda på hur det ligger till.
    Så tack snälla för att du skrev om detta!!!!!
    Hoppas du mår bra & att du får en underbar Söndag!
    Varm kram Tina

    SvaraRadera
  8. Hej arga katten:-) jag kom ihåg att släcka ljuset i går...bara 50 minuter senare än alla andra! Sen fick det vara mörkt hela kvällen och natten! Kramar

    SvaraRadera
  9. Anna, va roligt att du tittar in! Nej, jag spår inte själv, men har gjort det förr. Jag tyckte korten på din sida var så fantastiskt fina! Och det är ju kul att läsa om dom också! :)

    Tina, va bra att det kom till nytta :) Ha en bra dag, du med! :)

    "Miggan", vi släckte i tid. och hör och häpna, BÅDA datorerna var avstängda hela timmen!! Däremot var TV:n på...annars hade nog Tony blivit sjuk. Så som kompensation för TV:n så hade vi också släckt hela kvällen :)

    SvaraRadera
  10. Frågade efter hibiskuste som jag dricker kallt mot högt blodtryck och som har hjälpt mig mycket.......vill berätta det för dem som läser denna denna din fina sida.......det stod Malva på burken men damen sa att det var hibiskus och efter att ha läst din beskrivning och sett bilderna det ser ut att vara hisbiskus?
    Jag kokar en kopp nu och ser om det stämmer med
    din beskrivning........i alla fall vill jag berätta att min vän från Mellanöstern berättar att där använder man det traditionellt mot högt blodryck(drickes kallt) och mot lågt blodtryck(drickes varmt)..........!
    Vänligen!
    Britt Tulsi
    tulsiolsson@yahoo.com

    SvaraRadera