Leta i den här bloggen

Läser in...

tisdag 9 mars 2010

Mitt nya intresse!

Att plocka blommor och örter är något som roat mej, i princip ända sedan jag lärde mej att gå. Ifjol tog jag dock min fascination för blommor ett steg längre och började så egna! Jag kan inte direkt skryta över några gröna fingrar, men jag gjorde nog mitt bästa.

När jag ska ta mej för att göra något så tenderar det ofta till att bli stora projekt. Första steget i detta projekt var att samla information. Så jag köpte stora buntar med trädgårdstidningar (fast jag har ingen trädgård) och lånade mängder med böcker på biblioteket, så tunga att jag knappt orkade bära hem dem. Sedan införskaffade jag såjord och diverse frön. Under en period hade vi jord i hela köket och än idag kan man se svarta jordfläckar i kökstaket! (Hur jorden hamnade i taket är ännu ett mysterium.) Mycket av det jag sådda kom aldrig upp och en del dog förståss, men ett fåtal plantor lyckades jag med!

Det var en häftig upplevelse att få se ett litet frö gro och växa till en stor planta, för att sedan gå hädan när frosten kommer. Jag kommer definitivt att upprepa detta projekt i år med. Och jag kommer aldrig att glömma lyckan jag kände när min första purpurvinda slog ut sin första blomma!




Pensé och purpurvinda






Sommarmalva





Ringblommor




Även kissar tycker om plantor!

2 kommentarer:

  1. Jättesnyggt - jag är imponerad:-) Kraaaam/Mamman

    SvaraRadera
  2. tack tack :) fast lite svårt var d allt, en massa funktioner å sånt som jag inte förstår mej på :)

    SvaraRadera