Leta i den här bloggen

Läser in...

tisdag 16 mars 2010

Nyttiga bär: Blåbär


Här kommer ett litet inlägg om ett av mina favoritbär, nämligen blåbäret!

Dessa små inlägg är inte tänkt att vara några fullständiga avhandlingar, utan mer som sammanfattningar av de effekter hos bären som fångat mitt intresse. Alla påståenden kan inte styrkas av vetenskapliga studier, utan här blandar jag traditionell användning med forskningsresultat. Vid sjukdomstillstånd rekommenderar jag inte bär istället för sjukvård, utan snarare som komplement.

Traditionell användning

Traditionellt har torkade blåbär använts mot diarré, men äter man dem däremot färska kan de ha motsatt effekt. Bären har även använts mot synproblem, dåligt minne, åldersrelaterade problem generellt och för att balansera magen. Både bären och bladen har ansetts stärkande och urindrivande. Vill man plocka bladen för att t.ex. göra örtte bör man göra det i början av sommaren medan blåbärsbusken blommar. Förr såldes blåbär på apoteken som febernedsättande medel.

Nya rön

Enligt nya rön kan blåbär minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar, bukfetma och typ-2 diabetes samt motverka högt kolesterol. Studier har även visat att blåbär kan öka halten av dopamin i hjärnan, vilket kan leda till att stärka minnet, verka stämningshöjande samt eventuellt bromsa hjärnans åldrande.

En intressant studie, som gjorts vid Umeå Universitet 2008, är att blåbär skyddar de nervceller som producerar dopamin från att brytas ned vid Parkinsons sjukdom.
Och dessa resultat öppnar ju även för nya möjligheter inom behandling av andra neurodegenerativa sjukdomar.

Mycket tyder på att ett ordentligt intag av blåbär skulle kunna hjälpa äldre människor med minnessvårigheter, men de flesta studier är utförda på djur (exempelvis råttor och möss) och än så länge är studier utförda på människor rätt få.

De hälsosamma effekterna hos blåbär beror på dess innehåll av antioxidanter som tros kunna skydda hjärnan och förebygga hjärt- och kärlsjukdomar. Vad gäller dosering så har man, i de studier jag läst om, ofta använt sej av en kost bestående av 2% blåbär, vilket motsvarar ungefär en kopp blåbär om dagen för en människa.




Några Studier

Blåbär kan hämma Parkinsons sjukdom
http://www.info.umu.se/NYHETER/Pressmeddelande.aspx?id=3152

"Blueberries make their mark on cardiovascular and diabetes risks, U-M animal study finds"
http://www2.med.umich.edu/prmc/media/newsroom/details.cfm?ID=1113

"Tufts Researchers Report Blueberries May Reduce Memory Loss and Revers Loss of Coordination"
http://enews.tufts.edu/stories/101399BlueberriesMayImproveMemory.htm

4 kommentarer:

  1. Vi måste ju bara skärpa oss och plocka mer blåbär i sommar!

    SvaraRadera
  2. that's the plan :) visst är dom häftiga?

    SvaraRadera
  3. Men åååååååååååååååh. Du och blåbär.
    Här sitter jag med en craving igen.
    Inte är det efter frysta blåbär heller.....
    Kan du kirra färska åt mig, typ idag?
    Nähäpp..... ;)

    SvaraRadera
  4. sorry :) och även om jag grävde i snön så skulle de fortfarande vara frusna ;) men annars tror jag det finns färska på affärn, men då kostar dom väl en förmögenhet och en förpackning innehåller väl tre bär eller nåt sånt :)

    SvaraRadera