Leta i den här bloggen

Läser in...

söndag 28 mars 2010

Påskägg och småfåglar med kalciumbrist


Påsken närmar sej med stormsteg! Och såhär i påsktider har ägget en mycket stor roll. Det är en mycket stark symbol för liv, livskraft, pånyttfödelse, fertilitet med mera. Att äta "påskägg" är en sed som hittas i praktiskt taget hela Europa och traditionerna har gamla rötter. Under Antiken la man exempelvis ägg i gravarna för att underlätta uppståndelsen!

Lite "äggskalsmagi": Kasta äggskalen i trädgården, det troddes ge en fertil jord :) (Men inte i surjordsrabatter, för äggskalen innehåller kalcium.)

Detta är inte någon dum idé, det är nämligen så att i försurade områden har våra småfåglar numer svårt att få i sej tillräckligt med kalcium, vilket resulterar i att deras ägg får för tunna skal och de går då lätt sönder. Normalt sett får de i sej det kalcium de behöver när de ska lägga ägg genom att äta trädgårdssniglar, men i försurade områden finns inte tillräckligt med sniglar för fåglarna. Genom att lägga ut äggskal till fåglarna ger man dem det kalciumtillskott de behöver, menar naturvårdsbiolog Bo Söderström.

7 kommentarer:

  1. Oj!! Där va det mycket jag inte visste =) tack för att du delar med dig.
    Ja, nu är det snart påsk. Men jag gör inte så stor sak av det längre... fniss.. sonen är för stor & tycker det bara är tramsig.. fniss.. han är i den åldern...14 år. Men lite påskmat & umgås med nära & kära blir det!!!
    Önskar dig en underbar Måndag!
    Kram Tina

    SvaraRadera
  2. Haha, jag är 24 år och jag envisas fortfarande med att måla och gömma påskägg ;) Och påskris på bordet är ett måste! för mej gick det där aldrig över...men jag gör det inte endast för att jag är ett "förvuxet barn", idag ligger det för mej ett symbolvärde i äggen, riset mm. Våren kommer, ljuset kommer, livet & energin kommer tillbaka efter vinterdvalan :)
    Ha en bra dag, du med :) Kram/Emelie

    SvaraRadera
  3. Så söta och trevliga kort du hittat!

    Ha det gott/ Tyra

    KÖKSTRÄDGÅRDEN

    SvaraRadera
  4. Heisann!

    Hyggelig at du stakk innom bloggen min. Det med eggskall i bedene har jeg gjort, men herren i huset synes ikke det er noe pent med de hvite,synlige bitene, men nå skal jeg fortelle han at det er viktig for fuglene. Jeg har noen ganger gravd bitene ned for at han ikke skal ergre seg over det. Så roter jeg litt i jorda og bitene kommer opp igjen.... Jeg får grave enda dypere.... i jorda skal alle skallene heretter!
    Takk for gode råd!
    Ha en fin mandag!

    SvaraRadera
  5. Tyra, kul att du tittade in! Ja, bilderna är tagna från några bloggar jag följer..minns inte vilken jag tagit vartifrån, men jag har länkat till ett par bloggar med gratisbilder.

    Nina, kul att du också tittade in hos mej! :) Ja, jag tror att herren din får ta och ge med sej på den här punkten med äggskalen ;) Vi vill ju inte att småfåglarna ska försvinna!

    Ha en bra dag! :)

    SvaraRadera
  6. Av någon anledning jag inte riktigt förstår har jag äggskal i trådgården. Inte jag som lagt dit det dock, kanske kan det vara någon av hundarna som dragit dit det av någon anledning. Jag lät det ligga kvar just av den anledningen du nämner, men inte sjutton verkar fåglarna vilja ha det :-) :-)
    Ha det gott!
    Christer.

    SvaraRadera
  7. Hej Christer! Kul att du tittar in :) Det finns nog någon logisk förklaring på hur de hamnat där, oxå kanske lite beroende på vad det är för äggskal. Men märkligt att inte fåglarna rör dom, fast om man vill ge äggskal till fåglarna kanske det funkar bäst att lägga det på "fågelbordet" där de vanligtvis blir "matade". Fast det kanske är så att marken inte är försurad där du bor, och därför kanske de inte behöver något extra äggskal. :) Ha det bra!

    SvaraRadera