Leta i den här bloggen

Läser in...

fredag 19 mars 2010

Vårdagjämning 2010


Imorgon inträffar det som vi kallar för vårdagjämningen. Dagen och natten är (ungefär) lika långa, det råder balans mellan ljus och mörker, men ljuset växer sej allt starkare för varje dag. Vårdagjämningen är egentligen inte en dag, utan en tidpunkt, ett ögonblick som inträffar när solens centrum passerar himmelsekvatorn på väg norrut. I år inträffar detta imorgon, den 20:e mars 18:32, svensk tid. Jag förknippar denna tid med balans, rening och den kommande våren. Vårstädning, t.ex, kan vara en passande aktivitet, eller kanske en renande örtkur? För den som sysslar med energiarbete av något slag är det en bra tid för att balansera sina energier. Och att så frön!! Jag kan inte tänka mej ett bättre sätt att välkomna våren på. Jag brukar ta tillfället i akt och välkomna våren med vårblommor, ta in ris och dekorera med påskägg. Påsken inträffar ju strax efter vårdagjämningen, den första söndagen efter den första fullmånen efter vårdagjämningen.






Ett litet experiment...

Jag har läst någonstans att under den exakta tidpunkten för vårdagjämningen ska det vara möjligt att få ett ägg att balansera på egen hand om man ställer det på en plan yta, med "botten" ned. Så vitt jag vet finns det inga som helst vetenskapliga belägg för detta fenomen, men jag ska absolut testa detta i år!


(bilden är lånad)

2 kommentarer:

  1. fortsättning följer i kommande inlägg ;) med resultat och allt ;)

    SvaraRadera