Leta i den här bloggen

Läser in...

onsdag 21 april 2010

Chili, del 1


Jag har nu tagit en paus från bloggandet i en dryg vecka, men till mitt försvar vill jag säga att jag har varit mycket upptagen ;) Jag har exempelvis spenderat en hel del tid till att stirra på mina små plantor (mycket tidskrävande jobb!) Jag har även träffat några vänner(!), tittat på två säsonger av Supernatural och haft mardrömmar. (undrar om det har något samband...hmmm...) Jag har, de få stunder jag haft över, försökt komma igång med studierna igen. Så som ni förstår har det varit fullt upp! ;) Men nu sitter jag här igen! Jag ska skriva några rader om den spännande chilin! Jag har prövat så chilifrön i år, förvisso alldeles för sent, så vi får se om det lyckas. Och nu har jag läst i en tidning att det visst skulle vara "sommarens hetaste trend", att odla egen chili!

Chili!

Det finns massor med olika chilisorter och när jag säger "chili" så använder jag det som ett samlingsnamn på alla heta (och milda) frukter inom släktet Capsicum. Capsicumsläktet innehåller flera olika arter, och de man brukar ta upp som de viktigaste är bland annat:

*Capsicum annum, spanskpeppar - hit hör bland annat Pimento, jalapeno, spansk peppar, NuMex samt vår vanliga, milda paprika, med fler.

*Capsicum baccatum, bärpeppar - samlingsnamnet för dessa är Aji.

*Capsicum chinese, havannapeppar - hit hör några av de starkaste sorterna, exempelvis Habanero.

*Capsicum frutenscens, "flerårig" spanskpeppar - t.ex. tabasco.

*Capsicum pubescens, rokotopeppar - samlingsnamnet för dessa är Rocoto.

(Svart- och vitpeppar är inte släkt med chilin)

Olika chilisorter har olika stark smak/"hetta". Vår vanliga paprika, som är en capsicum annum, har ingen hetta alls, medan det finns extremt heta sorter som exempelvis habanero. Hettan beror på innehållet av ett ämne som heter capsaicin. Växterna har troligen utvecklat capsaicinet som skydd mot växtätande djur, svampangrepp och mikroorganismer. Capsaicin binder till en receptor på våra smärtnerver, och det är även det som står för mycket av chilifrukternas medicinska egenskaper. Capsaisinet ökar nämligen kroppens produktion av endorfiner, som bland annat verkar smärtlindrande.

Chilifrukter stimulerar sekretionen av matsmältningsenzymer och har därför använts för att befrämja matsmältningen och motverka dålig aptit.

Alla som ätit stark med chili vet att det kan framkalla svettning, tårflöde, rinnande näsa, rodnad och en känsla av hetta, inte bara i munnen. Det beror på att chilin ökar genomblödningen av huden, de små ytliga blodkärlen utvidgas.

Imorgon kommer jag att skriva mer om chilins användning inom läkekonsten förr och nu, samt om capsaicinet som mäts i scoville.



Bilderna är lånade ifrån www.fotoakuten.se

5 kommentarer:

  1. Hej vännen!
    Fniss.. ja, du har haft mycket att göra... ja, undrar om dina drömmar har ett samband med det du såg på tv..hihihi... Att hålla koll på sina plantor kan va jäkligt tidkrävande..man ska prata med dem, snurra på dem, vattna dem, & ve & fasa om de blir sjuka.. då ska man medicinera dem.. ojojoj... det är ett heltidarbete =)

    Mycket intressant läsning om chillin =) Va duktig du är!! Du skriver alltid så intressanta saker!!
    Hoppas att du mår bra & att du får en fin Torsdag!
    Varm kram till dig från
    Tina

    SvaraRadera
  2. Det gjør godt med en liten blogg-pause en gang i blandt. Håper du har hatt det fint i mellomtiden :)

    Spennende å lese om chili. Jeg har sådd chili i år, og har fått ni fine og sterke planter som gror godt. De skal plantes ut i kjøkkenhagen når det blir varmere ute. Chili er godt!

    Lykke til med studiene, og ha en flott helg :)

    SvaraRadera
  3. Heisann!

    takk for nyttig informasjon. Nå skal jeg se hva den chilien jeg har sådd, heter. Ante ikke at det var trendy!
    Lykke til med studiene - nå ble jeg nysgjerrig på hva du studerer!
    Funderer fremdeles på hvem jeg skal sende awarden videre til. Tenkte på madamen, moseplassen, petunia og noen av kunstbloggene jeg følger, men flere av dem er såkalt blogfrie blogger, men jeg kan jo skrive at jeg har tenkt på dem i så måte!Jeg for fortsette litt i tankeboksen!
    Go hælj!

    SvaraRadera
  4. PS hadde jo lest at det er realfag du studerer- litt glemsk av meg DS

    SvaraRadera
  5. Tina, jaa, det är ett väldigt jobb, det här med plantor, hihi :)

    Hilde, va kul, jag har också sått chili. Ska bli spännande och se om man får nån skörd :)

    Vilt og vakkert, jamenvisst är det trendy! ;) Jo, jag studerar ju naturvetenskap...men just idag känner jag mej less på det. Nu längtar jag tillbaka till naturmedicinen (som jag studerade förr)...


    Ha en jättetrevlig helg allihopa!! Kramar!

    SvaraRadera