Leta i den här bloggen

Läser in...

torsdag 29 april 2010

Chili, del 2


Jag har nu legat med feber och förkylning i några dagar, men håller på att återhämta mej. Något som jag faktiskt använt mej av för att påskynda tillfrisknandet var...ja just det, chili :) Det sätter fart på svettningen vilket leder till att febern sjunker. Och det gav mej mer effekt än ibuprofen, paracetamol och acetylsalicylsyra tillsammans ;) I förra inlägget presenterade jag de vanligaste arterna och några av chilins medicinska verkningar. Här kommer fortsättningen. (foto: www.fotoakuten.se)

Man tror att chilipeppar (Capsicum annum) började odlas redan 5000 år sedan i Sydamerika. Traditionellt har det användes mot bland annat tandvärk, hosta, impotens, feber samt vissa typer utav diarré. Som jag kanske nämnde i förra inlägget stimulerar chilin aptiten och matsmältningen och anses därför bra mot illamående. Lokalt har chili använts i salvor och linement mot klåda och smärta. Det är ju värmande, men man bör komma ihåg att även capsaicinet i chilin binder till smärtreceptorer och kan därför även framkalla smärta. Än i dag så används chili i salvor mot reumatisk värk. Capsaicin, som finns i chili, finns numer som aktivt ämne i läkemedlet Capsina, som är en kräm mot smärta vid komplikationer efter bältros.

Det är som sagt innehållet av capsaicin som ger chilin dess hetta, men mängden capsaicin och därmed även hettan varierar i olika frukter och chilisorter. Capsaicinet mäts i enheten scoville (SHU). Om ett extrakt av en chilifrukt exempelvis har styrkan 30 000 SHU så innebär det att den måste spädas 30 000 gånger för att hettan inte längre ska kunna förnimmas.

Exempel på SHU hos olika chilifrukter

Paprika 0-100 SHU
Jalapeno 2500-5000 SHU
Cayennepeppar 30000-50000 SHU
Red Savina Habanero 577000 SHU
Naga Jolokia 855000-1050000 SHU (anses just nu som världens starkaste chili)

Förutom capsaicin är chilifrukter även rika på B-vitaminer (främst B6). De innehåller även järn, kalium och magnesium. De röda frukterna (dvs de mogna frukterna) har högt innehåll av C-vitaminer och karotener. Vill man äta chili för dess vitamin- eller minderalinnehåll kan det vara klokt att välja en mildare sort, exempelvis paprika, annars kan det bli svårt att få i sej några större mängder. På grund av frukternas kalium- och magnesiuminnehåll kan de vara fördelaktiga att äta vid exempelvis högt blodtryck.

Hettan i chilin är något man kan vänja sej vid, men det tar lite tid. Ju mer man äter, desto högre tolerans får man mot capsaicinet. I vårt hushåll äter vi ofta starka rätter, men av någon anledning har min sambo lyckats träna upp sin tolerans mer än mej. När man väl har en hög tolerans mot capsaicin måste man krydda maten ännu mer för att det ska smaka.

I höstas var vi på semester i Thailand, min sambo och jag, och där inträffade följande: Min sambo ville ha sin mat extra stark (och i Thailand är det STARKT) men det blev fel och det var jag som fick den starka rätten istället. Envis som jag var vägrade jag att be om ny mat, så jag åt upp hela soppan! (som i princip bestod av chili och kokosmjölk kändes det som) Det brände rejält, men ungefär en timme senare, när vi kommit tillbaka till hotellrummet, kändes det som om någon drog ett svärd genom magen på mej! Jag blev liggande ett dygn med magknip och kunde knappt äta något förrän kvällen därpå. Så kontentan av denna historia är alltså att trots att chili anses bra för matsmältning och aptit så kan det få motsatt effekt om man inte är försiktig! :)

10 kommentarer:

  1. Bönor kan även de ha denna effekten på magen!! ;-) Ha en bra dag och hoppas förkylningen släpper!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Heisann!
    Kjempeinteressant lesing- og i Thailand sparer de jammen ikke på chilien. Minnes godt suppa vi spiste i øs pøs regnvær på Ko Samui. Glemmer aldri mangel på følelse i leppene etterpå!
    Glad jeg ikke har skylda for forkjølelsen din, jeg har sikkert smitta mange andre!
    Er på bedringens vei nå, men nyser og hoster hele dagen fremdeles.
    Go´bedring ;:OD)

    SvaraRadera
  3. Veldig interessant å lese!

    Så godt at du er bedre av forkjølelsen :) Jeg har også vært forkjølet og slitt med hoste noen dager, men håper jeg er over det verste nå.

    God helg til deg, og fortsatt god bedring!

    SvaraRadera
  4. Ja chili kan man ha till mycket.
    skönt att du är på bättringsvägen.
    Trevlig Valborg:)

    SvaraRadera
  5. Melinda, ja det får inte bli för mycket av det goda :) och det gäller nog det mesta :)

    Vilt og vakkert & Hilde, så ni har också varit förkylda, verkar vara många som är det nu! Hoppas att ni båda mår bättre! den här förkylningen jag haft var riktigt seg, jag är fortfarande inte helt återställd, har haft den i en vecka nu!

    Ni får ha en fortsatt trevlig första maj, allihopa! :) Kram

    SvaraRadera
  6. har du varit sjuk igen?? Intressant läsning som vanligt
    ha det gott /Berit

    SvaraRadera
  7. Heisann!


    Jeg har funnet en verdig prisvinner til... Anette på Anette´s space. Se innlegget mitt i dag.
    Ha ellers en flott tid ;:OD)

    SvaraRadera
  8. Intressant läsning. Jag har också ätit soppa i Thailand som fick ögonen att tåras och sprickor i mina soltorra läppar att blöda. Kyparen kom med ananasringar som jag fick sitta och trycka mot munnen, vilket faktiskt lindrade svedan och dessutom roade de övriga restaurangbesökarna.

    SvaraRadera
  9. Ja nu börjar det bli för invecklat för din gamla mor att hänga med i bloggen, mycket latin och medicin:-) kram min underbara dotter!

    SvaraRadera
  10. Lotta, aha intressant! Jag har fått veta att mejeriprodukter hjälper om man bränner sej, för att de kan "peta bort" capsaicinet från receptorerna. Vatten däremot hjälper tydligen inte, eftersom att det brännande ämnet inte är vattenlösligt. :)

    Mamma, men du vet ju att latin och medicin är bra för allmänbildningen ;)

    Kram!

    SvaraRadera