Leta i den här bloggen

Läser in...

söndag 16 maj 2010

Boktips: Örtapoteket


Det händer ibland att jag får frågan om jag kan rekommendera någon bra bok i ämnet örtmedicin/naturmedicin. Så nu tänkte jag dela med mej av det bästa jag har, nämligen Janne Hallqvists nya bok "Örtapoteket - Läk dej själv med ayurveda och naturens mediciner". Janne är lärare på Nordens Folkhögskola Biskops Arnö och kursen "Naturens medicin", som jag själv gick för snart 3 år sedan. Jag har lärt mej enormt mycket av Janne och boken han nyss har gett ut baserar sej på kurslitteraturen som han skrev till kursen "Naturens Medicin". Oavsett om man är intresserad av ayurveda eller örtmedicin generellt så är denna bok en guldgruva.

Den beskriver örtmedicinen utifrån ett auyvediskt perspektiv samt utifrån den traditionella västerländska örtmedicinens perspektiv. Man kan bland annat läsa om:

*de olika verkningarna hos medicinalväxter
*örternas verkningar utifrån smaken
*odling, skörd, insamling och torkning av örter
*beredningar av örter
*örter för olika system i kroppen
*inre klimat i kroppen
*hur man komponerar örtblandningar
*eteriska oljor och örter i hudvårdsprodukter (inkl. recept på örtsalva och örtkräm)
*enskilda medicinalväxter

Boken har en officiell hemsida, nämligen http://www.naturensmedicin.se/
Den går även att beställa från exempelvis bokus, vilket är lite billigare, men om man beställer den från bokens egen hemsida så kan man få den signerad!

5 kommentarer:

  1. Så fin den verkar vara boken! Kunde inte låta bli att kolla in på folkhögskolan...så otroligt fin miljö:-) Minns så väl när vi åkte dit med dej! Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Emelie!

    Vad kul att du hittade till mig!
    Intressant det där med örter o medicin. Jag är tyvärr alldeles för dålig på att använda det ist för medicin..
    Läste lite på din blogg... Grattis till bröllop i sommar!

    Ha en skön tisdag!
    Kram! Iréne

    SvaraRadera
  3. Takk for flott boktips! Høres svært interessant ut :)

    SvaraRadera
  4. Heisann!

    Regner med det har skjedd en hel del på urtemedisinens historie siden 1648 og fram til nå-
    Vet du om boka finnes på norsk? Er den illustrert?

    Jeg leser greit svensk til daglig, men plantenavnene er ofte ganske ulike..
    Ha ei flott uke!

    SvaraRadera
  5. Hej och tack för era kommentarer :)

    Iréne, va roligt att du tittade in! Javisst är det spännande med örter, fast som jag ser det är de inte till för att vara ett substitut för medicin, utan snarare som ett komplement :)

    Vilt og vakkert, jag tror inte att boken finns på norska, den har precis kommit ut på svenska. Det finns gott om bilder på olika örter, men det är mest text. Jo, plantnamnen skiljer sej ofta på norska och svenska, men det finns en förteckning i slutet av boken där alla örternas namn finns på svenska, engelska och latin.

    Ha en trevlig vecka!! :)

    SvaraRadera