Leta i den här bloggen

Läser in...

söndag 16 maj 2010

Bondepraktikan vs De optimistiska snubbarna


Jag har på senare tid hört en massa optimistiska snubbar gå omkring och säga att det spås en kanonsommar iår. Jag är dock inte övertygad. Vi har haft riktigt fint och varmt väder de senaste dagarna och det kommer att fortsätta ett par dagar till enligt prognoserna. Men igår sa mormor att "om det är varmt i maj blir sommaren kall". Så jag kollade upp detta.

Bondepraktikan säger samma som mormor. Kring den 18:e maj infaller något som i bondepraktikan kallas för "lillsommaren", det är tre dagar före och tre dagar efter den 18:e maj. Om lillsommaren ger kyligt väder blir sommaren varm, men om lillsommaren är ljummen blir sommaren kylslagen. Bondepraktikan säger dessutom att åskväder i maj (vilket vi har haft där jag bor) ger ett dåligt år och att en varm maj göder kyrkogården.

Detta ser inte lovande ut. Nu är den stora frågan: Vem får rätt? De optimistiska snubbarna eller den gamla kunskapen?

För att inte göra detta inlägg alltför pessimistiskt kan jag ju berätta att mina läkemalvafrön har grott! Enligt fröpåsen skulle dessa frön gro långsamt och oregelbundet, kanske till och med året därpå efter att man satt dom. (Jag var inte övertygad om att de skulle gro överhuvudtaget, jag satte dom dessutom något sent.) Så nu ska jag hålla tummarna att de klarar sej och att vi får skörda läkemalva iår!

5 kommentarer:

  1. Å, va spännande!! Då får vi se vem som har rätt =)
    Lycka till med dina fröer!! jag funderar på att gå basmedicin till hösten... få se vad det blir =)
    Önskar dig en fin vecka & hoppas du mår bra & att din helg varit bra!!
    Varm kram Tina

    SvaraRadera
  2. Detta verkar lovande för mig i Skåne. Här är bara ca 10 grader, med evinnerligt regnande. Ska bli kul att se vad som händer i sommar. Bondepraktikan stämmer faktiskt skrämmande ofta tycker jag.

    SvaraRadera
  3. Skal bli spennende å se hvem som får rett!
    Jeg så forøvrig en vær-spåmann på norsk TV som også mente sommeren skulle bli kald.

    Så artig at legemalvafrøene dine spirte :) Jeg har også sådd, og synes frøene spirte lett. Noen av småplantene har begynt å få litt størrelse nå, mens resten må snart settes over i egne potter. Håper på en liten avling utover sesongen.

    Ha en fin uke :)

    SvaraRadera
  4. Jag är ju rädd för att mormor har rätt...och hon hörde väl inte till de optimistiska snubbarna?:-)? Kanske vi hinner ta en tur till stugan i veckan, annars blir det på fredag em som vi åker! Kraaaaam

    SvaraRadera
  5. Hej alla!

    Tina, ja jag tycker absolut att du ska läsa basmedicin! Om man sen vill utbilda sej till någon typ av alternativmedicinare (exempelvis inom trad. kinesisk medicin, örtmedicin, ayurveda etc.) så är det ju i princip obligatoriskt :)

    Lotta, ja det låter ju som att ni kommer att klara er :) Fast just i detta fall hoppas jag nästan (för min egen skull) att bondepraktikan har fel :)

    Hilde, va roligt att det går bra med dina läkemalvor med! Mina verkar växa, de är större idag än igår ;) Det kommer nog ett inlägg i framtiden om just läkemalvan... :)

    Mamma, nej, mormor var inte en av de optimistiska snubbarna ;) Jo, vi bör fara till stugan i veckan...det är mycket jobb kvar :) Och hälsa Robert att han måste fixa pallkragar så fort som möjligt :)

    Kramar!

    SvaraRadera