Leta i den här bloggen

Läser in...

onsdag 12 maj 2010

Yerba Santa/Santaört


Under mitt besök på Biskops-Arnö fick jag med mej en torkad ört hem, som jag ska testa mot astma. Den har egentligen inget svenskt namn, men på engelska och spanska heter den Yerba Santa. Janne Hallqvist (författare till "Örtapoteket" och lärare på Naturens Medicin) kallar den dock för Santaört. Jag tror att den heter Eriodictyon californicum på latin. Den växer främst i Californien men även i norra Mexico. Det är en värmande ört som är expektorant (=slemutdrivande, bra vid hosta) och karminativ (=gasutdrivande).

Den har traditionellt använts vid luftrörsproblem, kroniska lungsjukdomar, astma, hösnuva och till och med vid tuberkulos! Den anses kunna vidga luftrören. Dessutom har den använts mot reumatisk värk och lokalt på huden mot blåmärken och reumatisk värk där också.

Jag har nu druckit te på den i en dryg vecka, och jag tror mej märka en liten förbättring av astman. Min medicinkonsumption (av bricanyl, kortison mm) har minskat betydligt under föregående vecka. Jag undrar om den inte också är något alterativ (=renande) på luftrören, men jag har inga riktiga belägg för detta påstående.

Det största problemet med denna ört är att jag inte känner till något företag i sverige som säljer den. Så om någon som läser detta vet någonstans där den säljs, säg till! :) Om inte annat kanske vi måste börja fråga efter den hos olika återförsäljare, kanske det finns någon som vill ta hem den. :)

8 kommentarer:

  1. Hej hopp vännen.
    Men va intressant. Det måste jag kolla upp om våra återförsäljare har den. Jag hör av mig isåfall =)
    Hoppas du mår bra & att du får en underbar helg.
    Varm kram Tina
    Ps. har du några bra boktips om naturläkemedel , örter mm, får du gärna ge dem till mig :)

    SvaraRadera
  2. Hej Tina! Ja, min gamla lärare Janne Hallqvist har nyss gett ut en bok, "Örtapoteket" heter den, den ges ut av ICA Bokförlag. Den är jättebra, den baserar sej på kurslitteraturen som Janne skrev till kursen. Den finns bland annat på bokus. Det kanske kommer ett inlägg så småningom om just den boken :)
    Ha en bra dag, du med! Kramar!

    SvaraRadera
  3. ser den ut så??Snygg var den ..ska kolla om vi inte kan få tag i frö till nästa år
    Ha det gott /Berit

    SvaraRadera
  4. Berit, ja det vore ju det ultimata :)

    SvaraRadera
  5. Hei Emelie :)
    Blomsten på urten var jo veldig søt, og interressant at du kjente bedring av astmaen etter å ha brukt den. Jeg kjenner ikke til denne urten fra før. Håper du finner en selger.

    Ha en god helg :)

    SvaraRadera
  6. Kanske beror det på att katterna är hos oss också??? Hoppas att det mest beror på te-drickandet! Kram

    SvaraRadera
  7. Hej vännen.
    Tack snälla för tipset om boken..ska genast kolla upp det =) Betyder jätte mycket för mig att du tipsar mig & allt du delar med dig av!! Tack snälla!!

    Vill oxå tacka dig för din så otroligt fina hälsning hos mig..snyft.. jag blev rörd till tårar av det du skrev!! På nått sätt kändes det som att det va just det jag behövde höra nu. Tack snälla du för att du tar dig tid att hälsa på hos mig!! Betyder så mycket!
    Så glad att du & din mamma funnit varandra & att ni är lyckliga!!!

    Önskar dig en underbar helg & din mamma ska va stolt över den underbara kvinna hon uppfostrat! Du ger så mycket & är så omtänksam!!!

    Varm kram Tina

    SvaraRadera
  8. Heisann!

    Ikke bare har den legende egenskaper, men den er vakker også. Naturen "gir negativt" og "gir positivt"... jeg skulle gjerne ikke ha hatt bjørkepollenet i disse dager.
    Ha ei flott uke ;:OD)
    Fint du deler kunnskapen din med oss!

    SvaraRadera