Leta i den här bloggen

Läser in...

tisdag 8 juni 2010

Örtvandring på SCA Timber


Jag har nu avklarat de två första dagarna på mitt nya sommarjobb på SCA. Under hela sommaren kommer jag att jobba, och jag ska vara arbetsledare för ungdomar som ska sommarjobba. Till saken hör att industriområdet ligger omringat av skog och växtlighet och när jag slutar för dagen så dröjer det 45 minuter innan bussen går... Ni kan ju gissa vad jag kommer att göra med den tiden! Idag har jag skördat hallonblad, exempelvis. Det kan ju låta märkligt att plocka örter vid ett industriområde, men på området jag håller till sågas trä, i princip. Inga värre utsläpp med andra ord, till skillnad från många andra ställen. Exempel på örter som finns att plockas är bland annat:

*Hallonblad nu under försommaren, hallon senare. Hallonbuskar finns i drivor!
*Lomme
*Rödklöver (finns ju på de flesta ställen)
*Maskros (vart finns inte det?)
*Daggkåpa
*Brännässla (finns ju också på de flesta ställena)
*Styvmorsviol
*Groblad
*Rölleka
*Smultron! Jag har aldrig förr sett en ställe med så mycket smultronplantor!!
+ många fler som jag antingen glömt eller inte sett än.

Om jag fortsätter skörda örter hela sommaren, 45 minuter efter jobbet varje dag, tänk vilket örtförråd jag kommer att ha till hösten! ;)




5 kommentarer:

  1. Hej vännen.
    Grattis till ett underbart sommarjobb & va positivt..( för en gång skull... att du får vänta en stund på bussen =)
    Vill passa på att TACKA dig från hjärtat för boktipset du gav mig. Jag har köpt boken & den är verkligen jätte bra!!!
    Det betydde så mycket för mig att du tog dig tid att tipsa mig om den.

    Jag har visat den för min chef & hon skulle oxå köpa den =))

    Har du fler tips om literatur som jag kan ha användning för nu i mina studier inom hälsokost, tar jag tacksamt emot dem.
    Jag följer din blogg & tar lärdom om allt du delar med dig av!!!

    Hoppas att du mår bra & önskar dig lycka till på nya jobbet & med skörden =)
    Varm kram Tina

    SvaraRadera
  2. Dette må jo være hva vi kaller hell i uhell :) Skal bli spennende å høre om hva du gjør med urtene. Jeg har bare plukket og tørket fioler så langt.

    Lykke til i sommerjobben din!

    :)

    SvaraRadera
  3. Heisann ... dette blir spennende både for deg og oss andre. Her finnes også et industriområde (virksomheten er nedlagt) med mange spennede urter, bl a gul/hvit malurt. Har prøvd å ta avleggere tidligere, men ikke lykkest. Prøver igjen!
    Ha ei flott uke - og lykke til både med sommerjobb og urtesankinga ;:OD)

    SvaraRadera
  4. Hej hej...vi måste komma ihåg att plocka hem lite fina stenar också:-) förutom alla plantor!!!kramen

    SvaraRadera
  5. hmmm vi kanske skulle gå där tillsammans , vi måste ju ut på äventyr någon kväll snart:)
    Ha det gott/Berit

    SvaraRadera