Leta i den här bloggen

Läser in...

måndag 28 juni 2010

Sesamolja + Boktips


Jag har som vanligt haft fullt upp på senare tid, med heltidsjobb, anläggning av örtagård samt bröllopsplaner. Men jag tänkte slänga upp ett litet tips här i förbifarten. För några dagar sedan så fick jag ett mail från Veda Lila (ett ayurvediskt företag) som handlade om sesamolja och så fantastisk mycket den kunde vara bra för. Så jag bestämde mej för att testa detta, istället för dagcreme. Glad i hågen smetade jag in ansiktet i en rätt stark sesamolja som jag hittat på den asiatiska matlagningshyllan på affären. När jag sedan skulle skynda iväg till jobbet insåg jag att jag STANK sesamolja...eller, jag tyckte snarare att det luktade som brända nötter. Jag blev nojjig och fick för mej att om jag passerade någon nötallergiker så skulle de falla ihop och dö.

Ingen dog, det var nog mest bara jag som kände sesamlukten och den avtog så småningom. Men sedan i våras har jag haft problem med torr hud, och torrfläckar i ansiktet och huden har känts som läder. Efter bara två-tre dagar med sesamoljan var alla dessa problem helt borta! Så jag tänkte att jag tar och vidarebefordrar texten här (som alltså kom från Veda Lila under förra veckan):

Sesamolja har använts under tusentals år för dess läkande effekter. Enligt Vedas är sesamolja utmärkt för människor. Den är naturligt antibakteriell mot vanliga hudpatogener, till exempel stafylokocker och streptokocker samt mot vanlig hudsvamp, till exempel fotsvamp. Den är även naturligt antiviral och naturligt antiinflammatorisk.

Den har använts i stor utsträckning i Indien för dess läkande effekter, vilket omfattar experiment som visade att oljan kunde användas till att lösa upp blockeringar i artärerna.

Vid mer nyliga experiment som utförts av Ayurvediska läkare i Holland har oljan använts till behandling av flertalet kroniska sjukdomar, till exempel hepatit, diabetes och migrän.

Vid provrörsundersökningar har sesamolja hämmat tillväxten av malingt melanom (hudcancer). (PROSTAGLANDIN LEUKATRINES and ESSENTIAL FATTY ACIDS 46: 145-150, 1992.)

Vid andra provrörsundersökningar har sesamolja hämmat reproduktionen av mänskliga grovtarmscancerceller. (ANTI CANCER RESEARCH 11: 209-216, 1992.)

Forskning visar att sesamolja är en potent antioxidant
Oljan neutraliserar fria radikaler i vävnaden under huden. Den tränger snabbt genom huden och tar sig in i blodomloppet genom kapillärerna. Sesamoljans molekyler bevarar det goda kolesterolet (HDL) och sänker det onda kolesterolet (LDL).

Sesamolja reglerar cellväxt och saktar ner celltillväxten och reproduktionen. I både tunntarmen och tjocktarmen finns det celler som får sin näring från fett istället för socker. Sesamolja kan ge dessa celler den näring de behöver.

I ett experiment vid Maharishi International College i Fairfield, Iowa i USA sköljde studenterna munnen med sesamolja vilket resulterade i en 85% minskning av de bakterier som orsakar tandköttsinflammation.

Sesamolja har botat kronisk bihåleinflammation när det använts som näsdroppar som andas in i bihålorna.

Som gurgelvatten dödar sesamolja streptokocker och andra vanliga förkylningsbakterier. Den lindrar psoriasis och besvär med torr hud.
Den har använts effektivt för att döda huvudlöss hos barn.

Oljan är ett naturligt och effektivt UV-skydd.
Den lugnar irriterad hud som utsatts för vind och sol.

Den ger näring till hjässan för att bekämpa torr hårbotten och för att döda bakterier som orsakar mjäll.

Den skyddar huden från klor i simbassänger.

När sesamolja används före och efter strålbehandling hjälper den till att neutralisera den ström av fria radikaler som orsakas av sådan behandling.

Oljelösliga toxiner på huden attraheras av sesamolja och kan sedan tvättas bort med vatten och en mild tvål.

Invärtes attraherar oljemolekylerna oljelösliga toxiner och för dem genom blodomloppet och sedan ut genom kroppen som avfallsprodukter.

Blandad med varmt vatten kan oljan användas till att sköljas i underlivet för att kontrollera svampinfektioner.

Sesamolja absorberas snabbt och tränger igenom huden ända in till benet. Den kommer in i blodomloppet genom kapillärerna och förs runt med cirkulationen. Levern för inte bort sesamoljemolekylerna från blodet eftersom den identifierar dem som ofarliga.

Sesamolja hjälper till att hålla lederna böjliga.

Det håller huden smidig och mjuk.
Den läker och skyddar skrubbsår, skärsår och skrapsår.

Det hjälper till att strama åt ansiktshuden, särskilt runt näsan, genom att reglera porernas utvidgning när huden åldras.

Tonåringar har felaktigt fått lära sig att all olja är dålig för ansiktet. Tunga oljor och toxiska oljor och cremer är inte bra för ansiktet. Men sesamoljan är den olja som faktiskt är bra för ung hud. Den hjälper till att kontrollera hudutslag och neutraliserar gifterna som utvecklas både på ytan och i porerna.

Man behöver inte använda smink om man använder sesamolja. Oljan får det unga ansiktet att visa en naturlig hälsosam skönhet.

Sesamolja kan användas på babyns hud och särskilt på det område som täcks av blöjan, oljan skyddar den mjuka huden mot blöjutslag.

I öronen och näsan skyddar den mot vanliga hudpatogener.

Skolbarn utsätts ofta för andra barns förkylningar och snuva. Om sesamolja penslas i näsan kan det skydda mot luftburna virus och bakterier.

Använd oljan som massageolja, stryk uppåt och nedåt längs armar och ben. Gör cirkelrörelser över lederna, oljan kan hjälpa till att stimulera ledernas naturliga energi.


Nog om sesamolja. Jag har fått frågan om jag kan tipsa om någon till bok i ämnet naturmedicin. Det kan jag ;) Raimo Heino har skrivit en bok som heter "Nya Naturläkarboken", den finns också i min bokhylla. Han har även släppt en till bok efter den, men den har jag inte hunnit/tagit mej tid till att införskaffa än. Det finns säkert fler böcker jag skulle kunna rekommendera, men det kanske kommer i framtiden :)

5 kommentarer:

  1. Jag saknar dej och lukten av brända nötter:-) Kram

    SvaraRadera
  2. Jag ska smeta in hela mig i sesamolja.. Var ju bra mot ALLT!! Kram

    SvaraRadera
  3. Hej underbara vän!!
    Tack snälla för allt du delar med dig av! Jag lär mig så mycket av dig & du är så bra på att skriva!!!
    Jag visste att sesam oljan är bra till mycket & jag säljer mycket av den i hälsokostbutiken, men här va en hel del som jag inte hade en aning om!! Tack snälla du!!!

    Hoppas att du mår bra annars & att du snart får det lite lugnare runt dig. Är det ditt bröllop du planerar :D

    Jag är inte den bästa bloggaren el besökaren just nu.. har ganska mycket oxå.. men jag tänker ofta på dig.

    Va rädd om dig & tusen varma tack för att jag få ta del av din stora kunskap.. du ska veta att jag uppskattar det sååå mycket!!!!!

    Varm kram till dig & önskar dig en underbar vecka!!
    // Tina

    SvaraRadera
  4. Det där låter helt klart som något vettigt att prova.
    Tack för tipset.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. heisann1

    Det er nesten om om den indre stemmen roper, løp og kjøp! Det virker som om sesamolje burde være obligatorisk på hylla i hvert eneste hjem.
    Hvis det smøres inn før sovetid, vil ubehaget med lukta som du hadde, kanskje ikke være der.
    Takk for tipset ;:OD)

    SvaraRadera