Leta i den här bloggen

Läser in...

söndag 18 juli 2010

Älgört



Förra helgen roade jag mej med att plocka älgört och göra saft av denna. Saften kan göras på samma sätt som flädersaft, och jag brukar sedan frysa in saften. Tyvärr hade jag slarvat bort mitt gamla recept, så jag fick googla på internet efter ett nytt, och det jag hittade var följande:

Älgört, färska blomklasar 30
Citron 3
Vatten 1.5 liter
Strösocker 1.2 kg
Citronsyra 50 gram

Gör så här
- Koka upp socker, vatten och citronsyra till en lag.
- Häll lagen över de sköljda blommorna och de tvättade, skivade citronerna i ett rymligt kärl med lock. Låt stå kallt i 4 dagar.
- Sila saften och häll upp på flaskor. Kan förvaras kortare tid i kyl och längre tid i frys.

Tyvärr blev det inte riktigt lika lyckat i år som tidigare år. Jag kommer ihåg första gången jag gjorde älgörtssaft och alla var så positivt överraskade över hur gott det var. När jag sedan smakade en annan älgörtssaft som jag köpt på flaska kunde jag konstatera att min var mycket godare. I år smakade min saft ungefär som alla andra. Trist. Men jag ska göra ett nytt försök, testa ett annat förvaringskärl och ändra antalet dagar som det ska dra. Sedan kan det också vara så, att karaktären ändras när saften fryser. Saften jag serverat tidigare år var alltid från fryst tillstånd.

Nu ska vi inte glömma att älgörten även är en medicinalväxt! Den innehåller salicylsyra, som ju kan lindra vid smärta och feber. Den har använts vid febertillstånd, reumatisk värk, inflammationer, förkylning mm. Eftersom att den även är svett- och urindrivande har den använts mot ödem. Till dessa syften tar man då torkade blad och blommor till ett örtte.

5 kommentarer:

  1. Rundt her vokser det masse mjødurt (älgört), og jeg hadde tenkt tanken å prøve å lage saft i år, for det har jeg aldri prøvd tidligere. Innlegget ditt var virkelig inspirerende, så nå vil jeg lage :)

    Takk for koselig kommentar. Oljene jeg lager bruker jeg som hudoljer, i lotion (blander i uparfymert kjøpekrem) eller har på vonde punkter.
    Men i høst har jeg planer å lage egne kremer med noen av oljene. Det kommer sikkert innlegg på bloggen etterhvert.

    Ha en fin ny uke :)

    SvaraRadera
  2. Hej vännen!!
    Tack söta du för att du delar med dig av din kunskap!!!

    Hoppas att du mår bra & att du har det bra i sommaren!!!
    Kram Tina

    SvaraRadera
  3. Tack för era kommentarer! :)

    Till inlägget kan jag tillägga att det var frysen som gjorde susen! :)

    SvaraRadera
  4. Fick ett recept från en kompis å älgörts dricka som hon brukar göra,hon har även kanelstång i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej vänner! Om ni kan luska fram recepten på de goda flädersafterna n i skrivit om, både den frysta,och den med kanelstången i,så är jag jättetacksam om ni vill majla recepten till mej. Eller lägga in recepten här.. Hälsningar Eva. kisse70@yahoo.se

      Radera