Leta i den här bloggen

Läser in...

fredag 30 juli 2010

Bitar ur örtagården och saft


Här kommer lite bilder på växter i örtagården. Det är rödmalva, ringblomma, kamomill och koriander. Alla dessa är frösådda, direkt på friland och blommar nu (förutom koriandern).

















Förra helgen plockade jag rosenblad från en buske som växer i närheten av stugan, där det en gång stått några bostäder av nåt slag. Jag vet inte vad det är för sort, jag vet bara att de luktar gott och blir nypon till hösten. Dessa har jag nu gjort saft av och det blev riktigt bra! Jag använde samma recept som till älgörtssaften (se inlägg om älgört). Skulle gärna vilja plocka mer rosenblad och göra mer saft, så jag funderar på att gå och palla någonstans här i stan. Problemet är att jag vet inte vart. Ett annat problem är att min lilla frys börjar vara överfull. Nästa gång vi flyttar så skulle jag önska mej en större frys!

Vi hade möte med han som ska servera mat på bröllopet, och eftersom att det kommer att vara ett alkoholfritt bröllop så måste vi ju hitta på något annat drickbart att servera. Då kom älgörtssaften upp som förslag, att använda den som välkomstdrink. Jag skulle nog även tycka att det vore häftigt om vi kunde ha med rosensaften, eftersom att ros ju alltid förknippats med kärlek!


5 kommentarer:

  1. Vad läckert med älgörtssaft hoppas att du får till rosen saft också.
    Fint du har i örtagården.
    Kramar:O)

    SvaraRadera
  2. Hej vännen!
    Tack söta för din hälsning hos mig =) Blev så glad!
    Hoppas att du mår bra!

    Åh, det låter ju underbart med den drickan!!! Tycker jag absolut ni ska ha till bröllopet!!
    När är den stora dagen?

    Jag & min man firade nyligen vår 13 bröllopsdag =)

    Varm kram till dig vännen!!
    Tina

    SvaraRadera
  3. jag ska titta närmare på din örtagård på torsdag jag:)Mne den ser jättefin ut..
    sen ses vi ju på fredag...längtar!!
    Ha det gott Berit

    SvaraRadera
  4. Fine bilder fra urtehagen din, det ser ut til å vokse og gro fint :)

    Så artig med rosesaft, det hørtes spennende ut. Masse lykke til med bryllupsforberedelsene :) Jeg synes både mjødurtsaft og rosesaft var flotte forslag til velkomstdrink! (Og kanskje noen gir dere stor fryser i bryllupsgave etter å ha lest denne bloggposten :))

    SvaraRadera
  5. Heisann!
    Det blir en fin anledning til å servere de edle dråpene. Har du sagt hvilken dag bryllupet står?
    Vi feirer 33 år i morra. Håper på like fin vær for dere som det var for oss. Lykke til med den store dagen og framtida.
    Nå er urtenavnskiltene mine 98% ferdige også. Typisk meg å ikke gjøre meg h e l t ferdig med en gang ;:OD)

    SvaraRadera