Leta i den här bloggen

Läser in...

söndag 18 juli 2010

Smultron!


Nu har vi haft högsäsong för smultron, ialla fall här uppe. Och jag har förståss passat på att plocka så mycket som möjligt på jobbet, där det växer i mängder. Smultron har liknande näringsinnehåll och egenskaper som jordgubbar, eftersom att de ju är en typ av jordgubbe. (på engelska kallas de wild strawberries) De är fullproppade med vitaminer, antioxidanter, mineraler med mera.

Förra sommaren var jag och min sambo ute och grävde upp några plantor vildsmultron i skogen och de satte jag ned i det som numer är en örtagård. De fick väl antagligen en näringschock av den nya jorden, så de började växa och sända ut revor i massor. Så under loppet av några veckor hade vi ett 20-tal nya plantor. Smultronplantorna lever och frodas än i denna dag, de fortsätter att föröka sej och de ger massor med bär! Ytterligare ett av mina projekt under denna sommar är att göra om slänten vi har här på stugan till en smultronbacke, för alla plantor kommer inte att rymmas i örtagården.

Jag begriper inte varför folk inte satsar på att odla smultron. Visst, de är jobbigare att plocka än jordgubbar, men de är ju så mycket godare!

Vill man veta mer om smultronens egenskaper som nyttobär föreslår jag att man läser om jordgubbar på denna länk:

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/186

Här växer smultron i örtagården:

3 kommentarer:

  1. Heisann!

    Her vokser bringebærbuskene som "ugress". De formerer seg ubegrensa og er nesten til plage.
    Jeg har et spørsmål til deg ang. blomstene på estragon. Mine er gule, men alle bildene på nettet viser hvite. Jeg skal legge ut et bilde på bloggen min i morgen, så kan du se om det virkelig er estragon eller ikke. Urten kjøpte jeg i en matbutikk, ICa- tror jeg!

    Ha det godt- så lenge ;:OD)

    SvaraRadera
  2. Hej vännen!
    Mmm.. längesedan jag åt smultron. Vi har väldigt mycket vildhallon i vår trädgård & krusbär mm..men smultron är det sämre med..humf..ska nog oxå ta mig en runda & se om jag kan finna nån planta att gräva upp =)
    Hoppas du mår bra & att du har det bra i sommaren<3
    Har verkligen varit slarvig med datorn..förlåt att jag ej varit & hälsat på, men det blir nog bättre när hösten kommer smygande =)
    Tänker på dig & har sån nytta av det du lär ut<3
    Tack för det vännen & tack för att jag får ta dela av din kunskap! Boken du tipsade om ÖRTAPOTEKET ( hette den så? ..minne som en guldfisk...fniss... har jag haft stor glädje av!!
    Har dig att tacka för så mycket!!
    Ha en underbar helg.
    Kram Tina

    SvaraRadera