Leta i den här bloggen

Läser in...

söndag 22 augusti 2010

He jär ört inni örtagården!


För er som inte kan Pite-bondskan så betyder "he jär ört" ungefär att det är stressigt/det är mycket. Nu är det hög tid att skörda, för smhi hotar med frost om några dagar!

När man ska skörda örter så rekommenderas det att man gör det under en solig dag, strax före lunch. Det får gärna ha regnat några dagar innan, men växterna får inte vara blöta, all dagg måste ha torkat bort. Nu har jag inte den lyxen i år, för det har varit mulet varje dag och kommer att fortsätta vara det framöver...och i mitten av veckan någon gång säger dom att det ska bli frost. Så trots att det inte är solsken så är jag ute och skördar idag...gjorde det även förra helgen. Jag har bland annat plockat hjärtstilla, ringblommor, kamomill, rödmalva, libbsticka, oregano, timjan, gurkört med mera.



När jag skördar örter (blommor och/eller blad) så knyter jag antingen ihop dem i knippen eller så klipper jag sönder dem i bitar och låter dem ligga på ett papper och placerar dem någonstand där det är mörkt och luftigt inomhus. Knippena ska förståss hänga. Sedan låter jag dem vara tills de har torkat helt, kan ta några dagar upp till en vecka, ibland mer beroende på vad det är. När de torkat smular jag ner dem i te-burkar. Är jag inte 100% säker på att de är helt torra kan jag lämna burkens lock lite på glänt en tid.



Här har vi några blad av hjärtstilla som har hängts på tork. Bladen sägs vara bra mot "nervösa hjärtbesvär" och jag brukar lägga ett blad i téet om jag är nervös inför något särskilt som ska hända samma dag. Den brukar även få ingå i mina téer mot menssmärtor.

Ungefär såhär ser örtagården ut idag:


Förra helgen satt jag och mamma och spånade på vilka växter vi vill ha i örtagården nästa år. De flesta som är där nu vill vi behålla, men vi har även nya önskemål. Vi vill också ha en del köksväxter, som mangold, potatis, pumpa, sockerärt med fler. Vi har kommit fram till att örtagården kommer att utökas med ungefär 50%, minst. Och medicinalväxter och köksväxter kommer att blandas hej vilt.


En sockerärt på besök hos malvan.

4 kommentarer:

  1. Vad mys det låter att fixa med örter!! Ha en underbar söndag. Kram

    SvaraRadera
  2. Heisann!
    Bare pass dere for urter som tar all plassen, for enkelte har stor evne til å spre seg. Både i fjor og i år har bedet mer sett ut som en jungel. Starta å renske i går. Hev mye på dynga som tistler og dets like. Håper plantene slår rot der i stedet, for jeg vil gjerne beholde dem, men ikke der de tar over for det som er litt mer beskjedent! Ha ei flott uke ;:OD)

    SvaraRadera
  3. Det blir roligt nästa sommar...vi måste ju fixa fler pallkragar, många fler! Kan du fixa någon ört för min mage? kram från Mamman

    SvaraRadera
  4. Jag var till Bredviksberget på förmiddan, och nog kändes det nästan som frost redan nu.

    SvaraRadera