Leta i den här bloggen

Läser in...

fredag 27 augusti 2010

Ringblomma


Jag har nu varit (och är fortfarande) i stugan där jag har örtagården, i ungefär en vecka. Vi har haft lite småknepigt med internet här uppe, det fungerar dåligt och ibland inte alls. Därför har jag haft svårt att kommentera andras inlägg på senare tid. Nu ska jag se om det går att skriva ett blogginlägg.

Här i örtagården växer bland annat ringblomma, som nog är mest känd för sina hudläkande egenskaper. Ringblommorna som jag plockar och torkar kommer så småningom att användas till salva. Blommorna har antiseptiska och svampdödande egenskaper, och de sägs vara inflammation- och infektionshämmande vid utvärtes användning. Men ämnena som ger dessa egenskaper är fettlösliga, så därför gör man oftast ringblomssalva, ringblomsolja eller extrakt, som man sedan använder till hudvård. Ringblomssalva är en gammal huskur som kan användas vid många olika hudproblem, t.ex. akne, eksem, svårläkta sår, hudirritation, skrubbsår, självsprickor och brännsår.

Blommorna är även ätliga, och blir ett trevligt inslag i t.ex. sallad eller som dekoration på desserter. Te på ringblomma sägs vara bra för gallan, så har man problem med att smälta fet mat kan ju detta vara värt ett försök.

Inom folktron har ringblomman på många olika ställen förknippats med kärlek. I England var den en symbol för bestående kärlek och ingick ofta i brudbuketter. I sydöstra Europa sades det att om man planterade ringblomma där ens partner gått och lämnat synliga fotspår skulle detta förhindra att denne var otrogen. I Jämtland sades att om man lade pulveriserad ringblomma i dryck som sedan serverades till den person man ville ha, skulle detta framkalla dennes kärlek.

6 kommentarer:

  1. Hej vännen.
    Va mysigt det låter att vara i stugan!
    Ringblomman är verkligen underbar! Tyvärr så tillhör jag de mindre lyckliga som är allergisk mot korgblommor =(
    Men jag säljer mycket av ringblomma =)

    Hoppas att du mår bra & att du får en underbar helg.
    Varm kram Tina

    SvaraRadera
  2. Vad underbart det låter. Ha en underbar fredag! Kram

    SvaraRadera
  3. Å, det låter som att du har det bra! Jag brukade göra te på ringblomma då jag hade ont i halsen förut, fungerade riktigt bra vill jag minnas!

    Ha en jättefin helg så hörs vi!

    Kram!

    SvaraRadera
  4. hoppas ni har det underbart i stugan och att du gör nått tee åt mig för magen ..eller att du berättar hur jag ska göra:)
    ha det gott Berit

    SvaraRadera
  5. Det låter som att du har det underbart i stugan.
    Ringblommor är ju så vackra och jag tycker om deras lite beska doft.
    När jag får allergi utslag så brukar jag ta till just ringblommesalva och det lenar bra.
    Kramar:)

    SvaraRadera
  6. Heisann!

    Masse artig om ringrosa. Vissste ikke om dens kjærlighetsevner fra før.
    Jeg serverte gulrotkake med ringrosepynt på lørdag. Her var pynten til å ete ;:OD)

    SvaraRadera