Leta i den här bloggen

Läser in...

tisdag 19 oktober 2010

Äppel- och kaneldricka


Äntligen har jag lyckats få ihop min äppelsaft! Jag och min vän Marielle brukar ju ha som tradition att dricka äppeldricka uppvärmd tillsammans med kanel till Halloween. Så i år tänkte jag ju testa göra egen äppeldricka med kanelsmak, och jag måste säga att det blev riktigt bra! Jag har hittills bara testat att dricka min äppeldricka kall, men jag skulle tro att den kan funka varm också, vi får se. :) Receptet jag använde var ungefär såhär:

Ingredienser (1 portioner/st.)
3 liter äpplen, klyftade
3 liter vatten
1,5 tsk citronsyra
0,5 tsk natriumbensoat
3 dl strösocker

Gör så här
Koka vattnet och låt det kallna. ( Med kanelsmak, låt ev. 1-2 st drygt dm-långa kanelstänger koka med.)

Skölj äpplena och ta bort dåliga delar. Dela dem i klyftor eller bitar (ta med skal och kärnhus)

Lägg äppelbitarna i en bunke och häll över det kokta kalla vattnet. Spara 1 dl vatten.

Blanda citronsyra och natriumbensoat i vattnet du sparade. Häll i bunken och rör om.
Låt blandningen stå svalt i 3 dygn. Rör om då och då.

Sila bort massan och blanda i sockret (eller frys in osockrat). Rör om till det smält. Fyll väl rengjorda flaskor och förvara svalt (eller i frysen).
Sedan är det bara att blanda med vatten när du ska dricka det. Hur mycket vatten man blandar är en smaksak. Det beror även lite på vad man har för äpplen. Jag blandar det lite starkt och smakar av fyller ev. på med mer vatten. Jag skulle tro 1 del äppeldricka och 2 delar vatten.

Från http://www.kokaihop.se/recept/appeldricka

Skillnaden är att jag använde atamon istället för natriumbensoat, för det var det jag råkade ha hemma. Jag lät dessutom min äppeldricka stå 4 dagar i kylen istället för 3.

8 kommentarer:

  1. Det låter verkligen gott, och så enkelt att till och med en köksidiot som jag skulle kunna fixa det. Tack för tipset.
    Ha det bra

    SvaraRadera
  2. Äppeldricka - jättegott! Här gillar vi äppelpaj också men istället för smuldeg eller annan pajdeg täcker jag äpplena med smet enligt recept på knäckflarn. Smaskens!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. Det låter verkligen gott. Kram Lilitha

    SvaraRadera
  4. Äppeldricka låter gott och med kanel tillsatt mums.
    Kram:)

    SvaraRadera
  5. Det blev jättesnyggt! Lite mer cleant....och lättare att läsa texten! Kram

    SvaraRadera
  6. Varm epledrikk med kanel høres kjempegodt ut :) Takk for oppskriften. Dette må prøves ut.

    Fin ny layout på bloggen din!

    SvaraRadera
  7. ¨Det där är värmande gott brukar köpa en färdig sådan dricka från kivik. Har aldrig tänkt på att man kan göra den själv..
    Tack för receptet.
    Annika

    SvaraRadera
  8. Jaa! låt oss behålla traditionen i år också:) Det låter som ett spännande recept.

    Kramar!

    SvaraRadera