Leta i den här bloggen

Läser in...

fredag 1 oktober 2010

Inför Halloween


Den 31:a oktober inträffar Halloween, en högtid som jag faktiskt är barnsligt förtjust i :) Halloween, eller All Hallows Eve, kom till USA med irländska invandrare på 1840-talet, men har sina rötter i den keltiska högtiden Samhain. Halloween bör dock inte förväxlas med Alla helgons dag, som i år inträffar den 6:e november.

Samhain var kelternas nyår och markerade sommarens slut och vinterns början. Vid denna tid trodde man att slöjan mellan den här världen och den andra, "the otherworld", var som tunnast och de döda kunde återvända till jorden. Man tände därför eldar, dels för att vägleda de dödas själar men också för att skrämma bort onda krafter, som även troddes vara igång denna natt. På vissa ställen var det vanligt att man höll en "mute supper", där man dukade bordet med en extra tallrik till de osynliga gästerna.




Döden och de döda var alltså ett tema, men även andra, mer skämtsamma traditioner har sitt ursprung i denna keltiska nyårsfest. "Trick-or-treat"-traditionen, att man utklädd går från hus till hus och tigger ihop till ett kalas härstammar från Samhain. I princip alla Halloween-traditioner vi har, har gamla anor, t.ex. Jack'o'Lanterns, maskerader, apple bobbing etc. Under oktober månad tänkte jag ha Halloweentema här på bloggen och jag kommer säkert att ta upp några av dessa seder, men inte alla. Jag skulle kunna skriva mer ingående om Halloweens historia, vem som gjorde vad, när och hur samt reda ut kopplingarna och skillnaderna mellan Halloween, Allhelgonadagen och Alla helgons dag, men det kommer jag inte att göra. Det överlåter jag till de som kan och ids.

Alla helgons dag är för mej en dag då vi, på ett mer personligt plan, minns våra nära och kära som lämnat jordelivet medan Halloweenfirandet är ett mer lekfullt sätt att uppmärksamma döden, våra rädslor och mörka sidor. Som jag nämnde i början av inlägget så var Halloween/Samhain en markering för sommarens slut och vinterns början samt ett nyt år. För människorna förr i världen var detta verkligen en början på en lång och kanske svår tid. Skörden var över och man visste aldrig hur svår vintern kunde bli. Därför fanns det troligtvis ett behov av festligheter, skoj och "trams" vid den här tiden. Detsamma gäller för mej, som är väldigt styrd av årstiderna. Sånt här är viktigt för mej. Och nu tänker jag flytta in i mitt sagoland med pumpor, ljuslyktor, Jack'o'lanterns, svarta (eller vita??) katter, ugglor, spöken med mera :)


4 kommentarer:

  1. Intressant att läsa om. Jag börjar mer och mer att tycka om att även fira hallowen tyckte det var lite väl amerikaniserat förut men det blir ju till vad man själv gör det till. Ser fram emot fler inlägg om hallowen.
    Kram:)

    SvaraRadera
  2. Halloween är lite mys ändå med sin mystik!

    SvaraRadera
  3. Ungene mine gleder seg vilt til Halloween. Vi bruker å pynte ved inngangen med lykter og spøkelser. I år har vi også dyrket egne gresskar til lykter.

    Kos deg i forberedelsestiden til Halloween. Jeg gleder meg til å lese blogginnleggene dine :)

    SvaraRadera
  4. Jag älskar det du skriver... Kika gärna in hos mig där jag skriver lite om vardagens magi och lite annat hokus pokus. Otroligt fin blogg du har. Me like a lot. Kram Lilitha

    SvaraRadera