Leta i den här bloggen

Läser in...

lördag 2 oktober 2010

Pumpa-ljus


Igårkväll gjorde jag ett pumpa-ljus. Jag tog en prydnadspumpa och gröpte ur den. Så använde jag vanlig gjutmassa och en lite grövre veke. Det var bara att smälta ljusmassan i ett vattenbad som vanligt och jag valde även att färga ljusmassan svart :) Sedan hade jag klippt en bit veke något länge än den skulle vara och så doppade jag den i massan och så fick den stelna i någon minut. Sedan började jag med att placera veken i pumpan och hälla på bara lite av ljusmassan och låta det stelna innan jag hällde på resten så att veken skulle hållas på plats. När jag sedan hällt på resten var det bara att låta det stelna, och slutligen klippa av veken till lagom längd samt klösa bort spillet som blivit på pumpans kant :)











...och såhär blev det färdiga resultatet. Jag var rätt nöjd, men min man var nog inte lika nöjd imorse när han skulle diska diverse köksredskap som var nedsmetade med svart stearin... :)

6 kommentarer:

  1. Jättefint!!Hoppas det blir ett fint ljussken också!!

    SvaraRadera
  2. Hej vännen.
    Men wow va fint det blev!!! Ser så lätt ut.. men jag har inte en aning om hur man gör...fniss...
    Hoppas du mår bra! Tack snälla fina för din hälsning hos mig. Blev så glad.
    Jag skrev mitt första prov igår. Så nu är jag ett steg nämre att bli hälsorådgivare =))

    Ha en underbar kommande vecka!!
    Varm kram Tina

    SvaraRadera
  3. Wow! For et fantastisk fint gresskarlys du har laget, Emelie.
    Flott Halloween-tips :)

    SvaraRadera
  4. Det blev jätte-snyggt och som det brann! Väldigt fin låga! Tack för igår/kram/mamma

    SvaraRadera
  5. så läcker den blev, tack för det tipset.
    Kram:)

    SvaraRadera
  6. O, så mysigt...jag blir verkligen inspirerad. Kram Lilitha

    SvaraRadera