Leta i den här bloggen

Läser in...

söndag 2 januari 2011

Gott Nytt År! / Önskelista 2011

Vill passa på att önska er alla ett riktigt gott nytt år! Att skriva önskelista inför julen är kanske inte så ovanligt (om man är under 10), men jag brukar skriva min önskelista på nyårsafton! Där skriver jag vad jag önskar mej av det nya året, vad jag vill ha in i mitt liv etc. De senaste dagarna har jag klurat väldigt mycket på min växt-önskelista. Det har inte varit helt enkelt då jag har begränsat med plats. Men här kommer delar av den:

Chilin Jamaican Bell, som ser rolig ut och inte är så jättestark.


Minipaprika, då de ser ut att vara gulliga och det äts mycket paprika i vårt hushåll.


Jag tänker testa ampeltomater i år, eftersom att jag har begränsat med plats på min balkong, men det finns möjlighet att hänga amplar. Detta är ampeltomaten Hundreds and thousands. Rikavkastande med små gulliga tomater :)


Detta är en annan ampeltomat som tydligen var ny för i år, Cherry Cascade heter den.


Som kompis till tomaterna är detta en tagetessort som ska hjälpa tomaterna att ge rikare skörd :)


Indiankrasse har jag aldrig odlat och egentligen aldrig varit förtjust i, men jag gillar blommor man kan äta och som är vita :) och dessutom har den använts som medicinalväxt. Den här sorten tror jag kallas Ice Age.


Trädgårdsportlak innehåller omega 3-fettsyror som är viktigt för mej att få i sej.


Som tillskott till örtagården finns även några nykomlingar på önskelistan. Bland annat fjällkvanne som bl.a. används vid magproblem och nervproblem.


Humlesuga, som kan användas för att hjälpa kroppen till återhämtning vid utmattning.


Järnört, nervstärkande, kan exempelvis vara verksam vid depression.


Före jul drabbades jag och min man av hongkong-flunsan, med en fruktansvärd hosta som följd. Då tog jag ett beslut att så isop, som är örten med stort Ö om man har hosta så att man inte kan sova :) Den är inte härdig på mina breddgrader, men det står på fröpåsen att man kan odla den i kruka inomhus.

5 kommentarer:

  1. Åh vilken härlig växt önskelista. Ampeltomaterna var en bra idé som jag nog själ av dig om det är okej.
    god fortsättning på 2011:)

    SvaraRadera
  2. Spennende ønskeliste, her var det massevis av godbiter! Ampeltomater var en god idè, ja, kanskje jeg også kopierer den.
    Jernurt har jeg i hagen, og i år laget jeg tinktur. Ellers har de veldig søte blomster, men de sprer seg veldig med frø, så jeg passer på å klippe de ned før de danner frø.
    Isop er lett å så, de spirer lett. Blomstene tiltrekker humler og bier, som er fint for pollinering av matplanter.

    Ønsker deg et godt nytt år, og masse lykke til med frø og sådd :)

    SvaraRadera
  3. Tack :)

    Spännande läsning! Jag fascinerad och intresserad av örtmedicin, all "kompisskap" m.m.
    Jag har också en balkong, med begränsad plats, vill ha in så mycket som möjligt på den. Ätbart, för hälsa och själ. Vill gärna ha lite för bin, fjärilar och humlor också..
    Ampeltomaterna var en god idé som jag nog kopierar. Isopen också, tror jag.

    Ha det gott
    Kram Lily

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Den är supergod den chilin har väldigt fruktig smak tycker jag.
    Järnört??? ser ut som en verbena sort?
    God fortsättning på det nya odlingsåret.
    Annika

    SvaraRadera
  5. Så trevligt att du delar med dig av dina önskningar, risken är väl att man som vanligt blir inspirerad och skaffar för mycket. Den där vita krassen och järnörten och fjällkvannen och...
    I år har jag därför bestämt att jag ska börja med att göra en plan för köksträdgård och rabatter, inventera vad jag har, lista vad jag skulle vilja ha, kartlägga vad som får plats - och SEDAN beställa fröer. Undrar om det funkar?
    Ha det gott!/Laila
    ps om du har möjlighet att dra upp isop redan nu kan du säkert sätta ut den i sommar. På höstkanten brukar jag gräva upp en del kryddväxter och ta in i krukor, även hos mig brukar isop, rosmarin mfl ha svårt att klara vintern.

    SvaraRadera