Leta i den här bloggen

Läser in...

lördag 29 januari 2011

Spetsskrinet från 1951


Virk-febern håller i sej och jag har suttit på internet och surfat och letat virkbeskrivningar på spetsar, bland annat. Det hade jag inte behövt göra, för igår när jag hälsade på mormor så fick jag denna, "Spetsskrinet". Det är ett häfte med virkbeskrivningar från 1951! Den hade hon sparat till mej! :)

Här kommer några urdrag ur häftet (bilderna går att klicka på, om man vill se dem större):







Fortsättning:







Fortsättning: "...gånger, 1 st. två gånger om nålen, alla 6 st. fästes i öglan under, 1 fm. fästes i den mittersta st. i föreg. v. Upprepas från X v. ut."



7 kommentarer:

  1. Heisann! For en gave!Rene skattkammeret.
    Nå kan jeg tenke fingerene går raskere enn raskest!
    Jeg har heldigvis tatt vare på de gamle permene mine fulle av utklipp!

    Ha en fin lørdagskveld ;:OD)

    SvaraRadera
  2. Vilken klenod, skulle önska min mormor hade haft den också, hon hade mycket men inte den. Annrs var hon ivrig virkerska. Så kul med alla gamla spetsar (och att du ger oss mönstrena :)

    SvaraRadera
  3. Vad du är duktig som tänker virka spets.
    Jag har köpt en del spetsar på loppisar, och det är inte för många kronor, vist är det hemskt.
    Det var en rysare när bloggarna försvann, men, nu vet jag att det kan hända.

    Jag har en utlottning här http://magsromantiskasmycken.blogspot.com/

    Kram Maggan

    SvaraRadera
  4. For en flott gave, så heldig du var. Og veldig snilt at du deler noen av mønstrene med oss. Blondene ser nydelige ut :)

    Ønsker deg en fin ny uke!

    SvaraRadera
  5. vilken skatt du fått!!är du klar med filten??
    Berit

    SvaraRadera
  6. Förstår att du som "virkare" blev överlycklig! Och häftet är ju ett litet konstverk! Själv är jag nöjd om jag slipper virka. Minns en häxa till slöjlärare som fick händerna att svettas och fingrarna att bli stela som pinnar. Den lilla grytlappen blev sned och stenhård... Som tur är hade jag aldrig träslöjd i skolan och älskar därför (?) att snickra!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  7. Äntligen tog jag mig tid och kollade in det senaste på din blogg!!! Så fint med spetsarna och att du lagt upp de gamla mönsterna från mormors bok! Kram

    SvaraRadera