Leta i den här bloggen

Läser in...

lördag 22 januari 2011

Trädgårdsapoteket!


Sent en kväll i veckan när jag låg och zappade mellan TV-kanaler så upptäckte jag denna TV serie: Trädgårdsapoteket på SVT! Det är en kille som heter James Wong som tipsar om hur man kan odla och tillaga sina egna huskurer, allt ifrån exotiska växter som gurkmeja till vanlig gul lök. Det är ett av de mest inspirerade TV-program jag sett på länge, och jag märkte efter en stunds tittande att jag satt och log framför TV:n! Jag har exempelvis blivit inspirerad att odla vattenkrasse och dessutom lärt mej en del nya saker. Visste ni exempelvis att taklök har liknande egenskaper som aloe vera?

TV serien finns att se på SVT Play, men alla avsnitt har inte sänts på SVT än. Seriens originaltitel är "Grow your own drugs" och James Wong har även gett ut två böcker med samma titel. Hans personliga hemsida hittar du här.

Här är ett klipp från youtube, första delen av det första avsnittet.

7 kommentarer:

  1. http://www.vindsromantik.blogspot.com/

    Jag har sett hans program, men måste se om dem på datorn, för de är så intressanta.
    Fattar inte att det går att äta så mycket från naturen.

    Malva- te köpta jag för länge sedan på hälsokost, sen läste jag att de som jobbade nattskift, drack malva te för att de blev så pigga, det blev som en drog för dem.
    Efter den rapporten (vilken är mycket länge sedan) så har jag inte druckigt detta goda te.
    Ska nog köpa det nästa gång jag är in på hälsokost, för det är ju så gott.

    Önskar dej en underbar helg
    Kramar
    /Maggan

    SvaraRadera
  2. Så bra att du påminde mig!:) Jag såg bara slutet av ett avsnitt, har missat de andra..Vilken tur att PLAY finns :)
    Ha en härlig lördag
    Kram Lily

    SvaraRadera
  3. Jag och David tänkte på dig när vi zappade förbi det programmet här om dagen:)

    SvaraRadera
  4. Heisann!

    Takk for tipset, skal ta en kikk.
    Jeg fant også 21 spurver på bildet.
    Jeg har satt sammen fuglene fra ulike bilder. Egentlig var det enda flere der samtidig, men jeg skremte dem bort sjølom jeg sto inne og tok bildene gjennom vinduet.
    Fortsatt go' hælj ;:OD)

    SvaraRadera
  5. Det programmet har jag också fastnat för och funderar starkt på att beställa hans senaste bok, även om jag gärna väntar lite till på en svensköversatt version.
    Ha en bra vecka

    SvaraRadera
  6. förstår att det är ett program som passar dig:) hittar du några nya växter, vet du ju var dom kan finnas:)
    Berit

    SvaraRadera
  7. This is the precise weblog for anybody who needs to seek out out about this topic. You notice so much its almost arduous to argue with you. You positively put a brand new spin on a subject that's been written about for years. Nice stuff, simply nice!

    SvaraRadera