Leta i den här bloggen

Läser in...

torsdag 10 februari 2011

Gårdagens alster


Igår virkade jag rosor, efter ett mönster som jag hittade på Drops här. Jag gjorde inte exakt som det står i mönstret, när jag skulle börja på ett nytt varv så gjorde jag lite på må få istället. Så satte jag fast en pärla och sedan använde jag en av de svarta rosorna till att göra ett hårband. Bandet gjorde jag genom att virka dubbelstolpar, och slutligen virkades blomman fast :)





Har även gjort en ros med ett annat garn som var tunt men lurvigt. Den ser ut såhär.



I helgen virkade jag en svart spets, i samma garn som den svarta rosen. Mönstret jag använde var från Spetsskrinet som jag skrev om i ett tidigare inlägg. Spetsens mönster finns även med i samma inlägg, men jag tror virkbeskrivningar skrevs lite annorlunda förr i världen. Jag tror att när de skrev "en st. två gånger om nålen" så menar de i själva verket en dubbelstolpe.





Jag skrev ju ett tidigare inlägg om en filt jag höll på virka av mormorsrutor. Alla rutor är nu ihopvirkade men kanten är inte klar än...men det kommer väl så småningom :)

4 kommentarer:

  1. så fina och spetsen är ju underbar!!Du är duktig!!!!
    Kram!!

    SvaraRadera
  2. Vilka fina blommor och spetsen är ju för ljuvlig.
    Kramar:)

    SvaraRadera
  3. Fin spets! Blir nyfiken på vad du ska använda den till, hoppas du visar det så småningom.
    Ha en skön helg!/Laila

    SvaraRadera
  4. Oj, så kreativt! Hårbåndet ble kjempefint, og nydelig blondekant. Så flink du er!
    Gleder meg til å se det ferdige teppet.

    Ha en fin ny uke :)

    SvaraRadera