Leta i den här bloggen

Läser in...

fredag 25 februari 2011

När inga huskurer hjälper...


Jag har spenderat många dagar av mitt liv med influensor och förkylningar, som inga kurer haft effekt mot. Då finns inget annat att göra än att gilla läget, men jag har en gammal vana att titta på BBC's filmatisering av Jane Austen's Stolhet och Fördom från 1995, minst en gång vid varje influensatillfälle.

Nu har jag återigen legat med influensa och tagit tillfället i akt att se den igen!

(Det finns en nyare filmatisering från 2005, men den tål jag inte. Jag har sett den en gång och det kändes som om handlingen var ihoptryckt, man fick inte lära känna karaktärerna och den var helt enkelt inte trogen boken.)

Jag har insett att jag nu börjar kunna replikerna utantill, och det är alltså en miniserie med 6 avsnitt!



"You don't know what I suffer!"



"Such a man could hardly be sensible, and you know I could never love a man who is out of his wits."



"Bingley's wealth is nothing to his - 10 000 a year, at least. Don't you think he is the handsomest man that was ever seen!"



"Now there will be a great marriage! And of course, that will throw the girls into the paths of other rich men!"



"Unhappy alternatives before you, Elizabeth. From this day you must be a stranger to one of your parents. Your mother will never see you again if you do not marry Mr Collins, and I will never see you again if you do."



Min man sa tidigare idag om Mr Darcy att "den där surmulen går ju omkring och surar ända fram till de sista fem minuterna av sista avsnittet - vad är det att tråna efter?!" Jag svarade att detta är ett utav de många historiska bidragen till den stora myten om att kärleken till en kvinna skulle kunna förändra en mans personlighet ;)

6 kommentarer:

  1. http://vindsromantik.blogspot.com/

    Även jag är nu inne på min 3;e förkylning, på kort tid, vad gör man.
    Vilken tur att du kan se den om-och-om-igen när inte förkylningen vill ge sej, du har ju något att se framemot.

    Kram Maggan

    SvaraRadera
  2. Snyft, varje gång jag ser den serien smälter mitt hjärta. Sämre sätt att kurera sig själv på finns det gott om :)

    SvaraRadera
  3. Ja helt enig, den er fin, og mye bedre enn filmen fra 2005 :)
    God bedring, Emelie!!

    SvaraRadera
  4. Det är ju pga såna här filmer som vi kvinnor gifter oss med män vi tror vi ska kunna förändra:-) Skämt åt sidan - detta är nog den bästa film/tv serie som skapats överhuvudtaget. Skickligt har man kunna återge handling och karaktärer som stämmer väl överens med Jane Austins bok! Kraaaaaaaaaam

    SvaraRadera
  5. Ja nu verkar influensan ha tagit fart! Mötte igår två stackars angripna hundägare som släpat sig ut trots hög feber - hundar måste ju rastas.
    En favoritfilm är säkert ett jättebra "piller", ger åtminstone välbefinnande för stunden. Kan inte påminna mig att jag sett filmen men läste boken för en massa år sedan.
    Har hittills klarat mig hyggligt från pest och kolera i vinter, petar i mig en del som kanske kan öka motståndskraften mot virus: färskkrossad vitlök, ingefärste med citron och liknande.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  6. Jag älskar denna jag med! :)
    Man mår så bra i hjärtat när alla blir lyckliga. :)

    Verkar som om halva sveriga är sjuk..vi är också det. :(
    Krya på oss.. :D

    Mari

    SvaraRadera