Leta i den här bloggen

Läser in...

måndag 28 februari 2011

Vårteckensutmaningen, 28 februari 2011


I år har jag anmält mej till Humlebackens vårteckensutmaning, det ska bli roligt :) Och idag startar den! Jag har egentligen inte sett så mycket vårtecken ännu, dels eftersom att snödrivorna här uppe fortfarande är högre än mej, och dels för att jag varit förkyld och spenderat de senaste två veckorna inomhus. De första tecknena på att våren är på väg är kanske inte så mycket vad man ser, utan snarare vad man gör...Jag har börjat så mina första frön, bland annat chilifrön :)






Jag är en ganska förvirrad människa. Ibland har jag svårt att hålla reda på vad det är för dag och ibland till och med vad det är för månad! Imorse var jag övertygad om att dagens datum var 1:a mars...jag var alltså en dag i framtiden. Glad i hågen bytte jag sida på kalendern till mars månad en dag i förväg :) Kalendern som hänger på kylskåpet fick jag i julas med en tidning och det är med Elsa Beskow-bilder. Såhär ser bilden för mars månad ut (som egentligen börjar gälla först imorgon):




Fler vårtecken hittar ni på Humlebacken.

10 kommentarer:

  1. Det här kallar jag vår. När fröpåsar, jord och krukor kommer fram. Härligt!
    /Anne-Lie

    SvaraRadera
  2. Haha, ja det är väl egentligen inte så att vi har bar asfalt heller. Det där är snarare en ganska livligt trafikerad väg (och därför väl plogad under hela vintern) som när jag tog fotot legat i strålande solsken i många timmar... ;) Man får famla efter de små halmstrån till vårtecken man hittar här uppe i norr! :) Oj, är det dags att börja så frön nu? jag måste börja klura på vad som ska odlas till sommaren alltså!

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att du hittade in till mig och att du är med och tävlar.

    Kram Teres

    SvaraRadera
  4. Ja, så sant. Vi gör nog ganska mycket saker som är vårtecken i sig. Inte bara den första krokusen eller vårfågeln visar att våren anländer. Vinterkängor och vinterjackor ställs undan. Vårstädning. Tulpaner i affärerna!

    SvaraRadera
  5. Hej Emelie

    Besök min blogg http://www.vindsromantik.blogspot.com/ du har något att hämta där.

    Förra våren läste jag på några bloggar som var med att rapportera sina vårtecken.
    Att skriva om det som hände här, hade för länge sedan hänt söderut.
    Men, vi har ju vårvintern som bara finns här.

    Kram Maggan

    SvaraRadera
  6. Så frö det är väl ett vårtecken om något. Härligt när man börjar se det gro :)

    SvaraRadera
  7. Frösådd är ett underbart vårtecken. Speciellt om de gror!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Inte förvirring, klar önsketäkning är det, men imorgon, då är det mars, äntligen. Lycka till med dina frö, jag har inte sått chili iår men faktiskt har jag en övervintrad planta, om jag nu klarar hålla liv i den i vår också.
    Ha det fint :)

    SvaraRadera
  9. Ett härligt vårtecken när fröpåsarna kommer fram.
    kramiz//kullervilla

    SvaraRadera
  10. Det är verkligen ett vårtecken när man sår frön!

    Kram Mimmi

    SvaraRadera