Leta i den här bloggen

Läser in...

söndag 6 mars 2011

Ansiktsmask med grönt matcha te


Jag var på en teaffär här i stan härom dagen och blev så glad när jag hittade grönt matcha te! Det är ett pulveriserat grönt te. Traditionen med pulveriserat grönt te kommer ursprungligen från Kina, men används numer främst inom den japanska teceremonin. Matcha te har samma egenskaper som vanligt grönt te, men eftersom att det är pulveriserat så försvinner inga nyttoämnen med bladen som annars silas bort, och därför anses matcha téet vara ännu kraftfullare.

En rolig sak som jag hittade när jag surfade på nätet var att man enkelt kan göra en egen ansiktsmask med detta te. Man tar helt enkelt en tesked pulver och blandar ut med 1/2 till 1 tsk vatten (gärna mineralvatten eller destillerat vatten). Tvätta först ansiktet och smeta sedan på masken och låt sitta 10 minuter (längre tid går nog också bra). Skölj sedan bort.

Denna ansiktsmask är mycket rik på antioxidanter och tros därför ha en anti-aging effekt. Den tros också vara lugnande för huden och kunna minska inflammation. Jag har då tänkt pröva denna mask och se vad som händer :)




Mer om det gröna téets hälsoeffekter finns bland annat att läsa om här.
Mer om teceremonier finns att läsa på denna länk.

Jag skulle även vilja tillägga att jag lagt märke till att det har uppmärksammats i media vid något tillfälle att grönt te skulle kunna orsaka leverskador. Detta har dock varit i de fall där det gröna téet intagits i form av extrakt eller koncentrat. Jag tror inte att grönt te i dess naturliga form (dvs som vanligt te i en kopp) av hög kvalité kan ha några sådana effekter.

Ett grönt te av hög kvalité smakar inte beskt och det ska inte behöva dra i tevattnet mer än 30 sekunder (drar det för länge blir det beskt).

5 kommentarer:

  1. För många år sedan, på en hälso- mässa i Arcus, var det kineser/japaner, kommer inte ihåg vilket, som bjöd på något liknande eller lika, det var tjockt, inte blaskigt. Jag har funderat var man kan få tag på detta pulver.

    Intresant läsning du bjuder på.

    Kram Maggan http://vindsromantik.blogspot.com/

    SvaraRadera
  2. Spännande te och ansiktsmask är alltid välkommet.
    Kram:)

    SvaraRadera
  3. Så spennende!
    Hvordan virket ansiktsmasken?

    SvaraRadera
  4. anna persson18 juli 2011 13:49

    Vad var det för te-affär? Har letat som en tok efter sådant te efter att min sambo var i asien och blev frälst på teet. Tacksam för svar på min mail punktroll@hotmail.com

    SvaraRadera
  5. Älskar matcha te och dricker det ofta. Hur upplevde du ansiktsmasken du gjorde? Ska absolut testa.

    SvaraRadera