Leta i den här bloggen

Läser in...

fredag 18 mars 2011

Blooming Friday - tjuvstart


Nu ska jag börja vara med i Blooming Friday, har jag tänkt. Veckans tema är Tjuvstart. Fler bidrag finns på Roses and Stuff.

Katterna är bra på att tjuvstarta saker och ting...här bredvid ser vi Kitty som myser med min virkade filt...fast den inte var klar :) Och nedan ligger Twinkle och myser i min blivande sjal, som fortfarande inte är klar.



I höstas tog jag denna bild, det är en rönn som börjat få blommor - i september. Jag fick känslan av att den tjuvstartat inför kommande vår.



Min hjärna brukar tjuvstarta det mesta. Jag planerar julpyssel i oktober, börjar fundera på Halloween i september etc. Något som jag ser fram emot varje år på våren är att få fara och plocka murklor. Jag är som besatt av att plocka murklor, när de börjar komma upp ur jorden. Men mitt undermedvetna är alltid steget före, redan i januari började jag ha drömmar om murklor. I mina drömmar växer murklorna på de mest underliga ställena, exempelvis i en källare eller i diken. Och de är i regel gigantiska!!
Här har jag en bild på en liten murkla som jag tog ifjol med mobilkameran, den får representera murklorna som växer i mina drömmar....sen ser de ju faktiskt ut litegrann som hjärnor...

19 kommentarer:

  1. härligt att du deltar också:)ja jag längtar också till murkeljakten:))
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  2. Tycker om att plocka murklor men är lite skeptisk till att äta dem.
    Ha en fin dag
    Susanne

    SvaraRadera
  3. Gillar det där med tjuvstartande hjärna! Själv är jag snarare lite trögstartad nu för tiden men efter ett par svåra sudokus brukar det gnissla igång där uppe...
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  4. Tjuvstarta i hjärnan med att drömma & (kanske) planera är härligt! Då blir saker & ting hur bra som helst.
    En jätteskön helg önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
  5. "Murklor" er et ord jeg aldri har hørt før.

    Kjekt med en hjerne som er litt føre var. Jeg er veldig opp og ned, enten er jeg veldig tidlig ute, eller så er alt glemt før tiden plutselig er der (og det er ikke alltid morsomt)...

    Emelie, jeg leste kommentaren din på Magi og sed om krystallen din, og drister meg til en liten kommentar (håper det er greit).
    Bare det at du liker krystallen din og vet at du aldri vil kvitte deg med den, betyr at krystallen allerede jobber sterkt for deg, selv om du ikke er det bevisst, og selv om du ikke bruker den til noe. Du kan la den ligge i vinduskarmen i dagslys og månelys så lades den selv. Eller du kan ha den på nattbordet ditt om natten. Eller holde den i hånden mens du ser på tv. Eller oppbevare den på et bord ved plassen der du bruker å sitte.
    Uansett du kan være helt sikker på at den jobber for deg.

    En krystall man ser i en drøm kan være en man skal ha i virkeligheten, og som man plutselig ser igjen i en krystallbutikk. Da gjelder det å kjøpe den :)

    God helg :)
    Klem

    SvaraRadera
  6. Finfin tjuvstart Emelie! Jag hittade en murkla inne i syrenbuskarna förra året, oh så glad jag blev. Nu har den torkat hela vintern så nu skall jag nog ta och laga till den.

    Trevlig helg /Tyra

    SvaraRadera
  7. Härliga bilder och kommentarer. Murklor är länge sen jag plockade, men jag uppskattar på murkel-omelett och murkelsås, så det är nog dags att se fram emot en ny murkel-säsongTrevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Hej och välkommen! Vilken härlig tolkning av temat du har gjort! Dina katter verkar gilla dina handarbeten!

    SvaraRadera
  9. Vilken läcker tjuvstart. Jag har bara hittat murklor en enda gång...snyft!
    Trevlig helg/Randi

    SvaraRadera
  10. Gillar dina tolkningar av tjuvstart.
    Murklor verkar roligt att leta efter men har faktiskt aldrig gjort det.
    Min hjärna tjuvstartar också.
    Kramar:O)

    SvaraRadera
  11. Vad mysigt det ser ut med katterna som vill ligga på dina filtar. Inte illa att det blommar så på hösten :-) kram

    SvaraRadera
  12. Härliga tjuvstarter ! Ååååh vilka fina katter du har, och de har verkligen förmåga att njuta av livet :-) Murklor ! Jag älskar doften men är lite skeptiskt till för stor förtäring.
    Ha en fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  13. Ja du! det gäller nog många att man är steget före i tankarna :) det svåra är att njuta av det man är i just nu för det finns hela tiden att man längtar efter något som är lite längre fram :) Fint inlägg Kram Suss

    SvaraRadera
  14. Det verkar som om både du och katterna vill ligga steget före. En inställning som jag sympatiserar med, det är så skönt att vara förberedd. :) Vilket vi inte var på snöfallet som kom idag...
    Önskar dig en skön helg, med eller utan snö.

    SvaraRadera
  15. Vad kul att du hittat mig..så att jag hittat dig...

    Jag har oxå en katt... en liten fröken som heter Kleopatra, men kallas för Kleo. Vad skulle vi göra om nte hon fanns?

    Du har en jättemysig blogg... Hopppas att att vi kan vara vänner...

    Kram söta du...
    Lilita

    SvaraRadera
  16. Heiann1

    Hva i all verden er murklor?
    Blir ikke klok på det av bildet ditt heller. Først trodde jeg du mente molter, men de ser jo ikke sånn ut!
    Ellers så trodde jeg du var med på Blommig fredag!
    Det er et veldig koselig treffsted!

    Får gå på google å finne ut hva du tenker på!
    Er ellers veldig fortrolig med svensk. Her gikk jeg imidlertid fem på!

    Go' hælj til deg fra meg ;:OD)

    SvaraRadera
  17. Heiann!

    Det er sopp/svamp som heter morkler på norsk - har aldri kjent til dem. Nå skal jeg "gå på jakt".... Leser at det er en gourmetsopp som setter smak til all mat... mmmmm

    SvaraRadera
  18. PS soppen likner veldig på det inntørka eplet jeg har på Blomstrende fredag!DS

    SvaraRadera
  19. Du vågar äta murklorna också, antar jag. Har hört att man kan inte göra det längre. Såg fina månar här också.

    SvaraRadera