Leta i den här bloggen

Läser in...

tisdag 1 mars 2011

Böcker!


I helgen unnade jag mej själv att beställa två böcker för första gången på 561894254 år (känns det som). Jag riktigt längtar tills dom kommer! Den ena boken heter Blommor i bondebygd och är skriven av Gunnar Arnborg med bilder av Nils Forshed. I beskrivningen av boken står det såhär:

Blommor i bondebygd beskriver och berättar, i text och bild, om det gamla bondelandskapets rikhaltiga och vackra blomstervärld. Grunden för boken utgörs av en familjs starka växtintresse. Under första halvan av 1900-talet samlade denna familj, som bodde i Västergötland, in en stor mängd blommor och växter. De torkade dem, katalogiserade och gjorde herbarier.

I stora delar av landet var blommorna desamma i äng och hage, på åker och vall, i trädgård och "gata", i skog och på hed, vid vatten och i våtmarker. Växtnamnen var många och kunde avvika från socken till socken. Örter, blommor och växter hade stor plats i vardagen, de användes inom läkekonst och i olika livsskeden, till fest och till vardags.

Växter och blommor har också sedan urtid inspirerat författare och poeter; många dikter ingår i boken.





Jag har länge velat läsa något av Ebbe Schön, och då denna var på bokrea tog jag tillfället i akt. :) Ödet och Lyckan heter den.

Det finns fortfarande många fler böcker som jag skulle vilja ha, kanske någon utav dessa hamnar i varukorgen nästa gång??








Koppning är en spännande terapi som jag gärna skulle vilja lära mej mer om.



Att jag inte redan har den här är ju skandal...




Jag har fått en award av Maggan med den fina bloggen Vindsromantik. Tusen tack! :) Jag grubblar nu på vem jag ska skicka vidare till...det är svårt när det finns så många fina :) Återkommer om detta i nästa inlägg!

5 kommentarer:

  1. Jeg er veldig glad i bøker, og i perioder kjøper jeg masse bøker.
    Interessant innlegg, og her var det mange spennende bøker. Særlig tips om urtebøker liker jeg, og den siste du nevner hørtes interessant ut, den havner på min ønskeliste også.

    Kos deg med dine nykjøpte bøker, de hørtes bra ut!! Håper du etterhvert vil skrive litt om hva du syntes om dem.

    Ha en fin dag :)

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga böcker du har köpt och längtar efter att köpa.
    Du får gärna dela med dig vad du tyckte om böckerna.
    Kramar:)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att Blogger är extremt bråkigt idag!!!Jag lämnade en kommentar här innan idag men hann inte kolla att den kommit med förrän nu...och det hade den inte...

    Underbara böcker du köpt och tipsar om.
    Böcker unnar jag mig rent för lite av..

    Ha det gott
    Kram Lily

    SvaraRadera
  4. Härlig böcker du beställt!
    Ha en underbar dag!

    SvaraRadera
  5. Heisann!

    Gjett om jeg skal besøke James Wong sin have i Chelsea på Blomstershowet!

    SvaraRadera