Leta i den här bloggen

Läser in...

söndag 13 mars 2011

Detta händer...

Chilin och den första tomatsådden börjar vara dags att skola om. I år har jag sått två chilisorter, Jalapeño TAM (en mild jalapeño-sort) samt Jamaican Bell. Det är den förstnämnda som syns på bilden intill. Jag hade inte ens väntat mej att den skulle gro, så jag blev positivt överraskad. Jag försökte nämligen så dessa frön ifjol och då grodde de inte! I år satte jag 13 frön (av de jag skaffade ifjol) varav 11 har grott. Av detta måste jag ju anta att dessa frön gror bättre när de blivit lite äldre.

Och så har vi ampeltomaten Cherry Cascade.



Min plan i år, vad gäller frösådder, är att satsa främst på köksväxter och strunta i kryddor och medicinalväxter. Men det betyder inte att jag inte införskaffat frön ;) Jag har faktiskt köpt en del frön till medicinalväxter, men dem har jag överlämnat åt Berit på My Rented Garden för uppdrivning :) Jag fick höra att fjällkvannen och havtornen har grott! :) Jag har faktiskt tänkt skriva ett inlägg om fjällkvanne som medicinalväxt så småning om...havtorn skrev jag ju om förra året.

Och tråkigt väder har vi. Det har snöat en hel del, så det lilla som hunnit tina bort är nu tillbaka. Däremot verkar katterna ha fått vårkänslor. Det är ju trots allt mars! (nu råkar dessa katter vara steriliserade, men mars är alltid mars!) De är väldigt livliga, särskilt om nätterna.



5 kommentarer:

  1. Så ljuvliga katter du har för det är väl två stycken? ...eller har jag missuppfattat något.
    Så fint det gror för dig, så härligt när det är dags att skola om.
    Kramar:O)

    SvaraRadera
  2. Roligt att din chili gror detta året. Jag tänkte faktiskt fuska och köpa plantor i år. Visst blir även steriliserade katter mars-katter nu. Sune snurrar in och ut tills vi blir helt galna på honom.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Det är ju så kul när fröena spirar och gror, det bär löften om vad som kommer. Medicinalväxter låter spännande och du ser ut att få riktig experthjälp (har ju sett hur det gror hos henne), men du klarar dig fint också. Katter ja, jag har växt upp med dom och tycker det är lite tråkigt utan, men, med allergisk son måste man ta ett val och vad vore jag för mor om jag valt katten?

    SvaraRadera
  4. Det är härligt när ens sådder gror och frodas :)
    Jag tänkte fuska och köpa chiliplantor :)
    Jo, mars är mars, oavsett sterilisering eller ej ;-)) Min katt har fått marskänning..
    Kram Lily

    SvaraRadera