Leta i den här bloggen

Läser in...

söndag 20 mars 2011

Galna månbilder och vårdagjämning


Igår var fullmånen speciell, en vän till mej har skrivit på facebook att den var närmare jorden än vad den varit på 18 år. Att ta kort på månen är svårt...särskilt när man inte kan hantera en kamera. Men jag gjorde några försök i alla fall. Sedan satt jag och gubben, med tända ljus och varsin tekopp, i vardagsrummet i stugan medan månen lyste in genom fönsterna. Det var en mysig kväll.



Nu hör det till saken att min man har installerat Photoshop på min dator! Så nu ska jag försöka lära mej hur man använder det också. Här kommer lite märkliga bilder på månen som jag lekte med igår och imorse :)







Och inatt klockan 00:21 inträffar vårdagjämningen! Solskivans centrum passerar då himmelsekvatorn, vilket innebär att vi går mot ljusare tider! :) Solen går nu upp rakt i öster, och ned ca 12 timmar senare i väst. Dagen och natten är ungefär lika långa över hela världen, bortsett från vid Nord- och Sydpolen. Engelskans ord för vårdagjämningen är ju spring equinox eller vernal equinox och "equinox" betyder "equal night".

9 kommentarer:

  1. Det var häftiga kort på månen :) låter romantiskt med levande ljus, månsken och lite gott te :) Kram Suss

    SvaraRadera
  2. Det låter underbart :)
    Månen är fascinerande! Jag hade läst om den innan, tänkte jag skulle passa på och spana, så glömmer jag det..Det är våren, inte bara katterna blir lite vårgalna.. ;-))
    Superfina bilder på månen!
    ha det gott
    Kram Lily

    SvaraRadera
  3. Mångalet ;)
    Önskar dig en underbar vårdagjämning också! Den hade jag glömt bort, jag har varit lite insnöad på den konstiga månen. Tack för påminnelsen!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Jag glömde ju bort att kika på månen. Hörde det på radion men sen var det borta:-(( Fina månbilder. Kram

    SvaraRadera
  5. Vilken otrolig måne, gillar din lek med fotona, coola bilder :)

    SvaraRadera
  6. Härligt att vi går mot ljusare tider.
    Fina månkort... kul med ditt nya fotoprogram.
    Har varit i inlandet, där var det +4, när vi kom mot kusten, blev det -4. det är en skillnad på 8 grader. Får åka innåt lander fler gånger...

    Kram Maggan
    http://vindsromantik.blogspot.com/

    SvaraRadera
  7. Så fine månebilder, mystiske og stemningsfulle. Vakkert!
    Her var det helt skyfritt i går kveld/natt, så vi hadde fin utsikt. Ellers er det utrolig ofte overskyet når store ting skjer på nattehimmelen.

    Spennende med bearbeiding i photoshop, det har jeg aldri prøvd. Bildene ble stilige.

    Godt vårjevndøgn til deg også :)
    Og ha en fin ny uke!

    SvaraRadera
  8. Väldigt vackra månbilder. Du är ju jätteduktig med kameran.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Jasså det förklarar varför månen såg ut som den gjorde!
    Var helt fascinerad av den , men det klickade aldrig att jag kunde fota den.. ;)

    Mari

    SvaraRadera