Leta i den här bloggen

Läser in...

onsdag 9 mars 2011

Mer skrock om katten! / Bloggen fyller 1 år


Idag är det ett år sedan jag gjorde mitt första inlägg här på blogger, och sedan jag satte upp listan med populära inlägg så har mitt gamla inlägg om katten i skrock och folktro konstant legat etta på listan! Jag tänkte därför att det kunde vara roligt att fira med en uppföljare :)

Jag har fått en del ny information från min nya bok som jag beställde, "Ödet och Lyckan" av Ebbe Schön, jättefin bok by the way, lättläst och intressant.

* I Misterhult i Småland ansåg man att katten förde med sej trevnad.

* I Älvdalen i Dalarna trodde man att om man besökte ett hem med katt, och katten hoppar upp i besökarens knä fick denne god tur! (våra små kissemissar har i sådana fall skänkt många besökare god tur!)

* På många ställen sa man att om katten föredrog att ligga i en viss säng betydde det lycka för människan som brukar sova där.

* Om katten hoppar upp i en sjuksäng så betyder det att den sjuka kommer att bli frisk.

* När man skulle flytta till ett nytt hus skulle katten släppas in först genom dörren. Om den stannade kvar där inne och fann sej tillrätta skulle även människorna trivas där. Men vände den om och sprang ut var detta ett tecken på att människorna inte skulle trivas där.

* I hela Sverige har det ansetts vara farligt att jaga ut katten på julafton, då drog man olycka över sej själv och sitt hem.

* I Norra Sverige sade man att den som hatar katter förblir ogift!

En mycket intressant trosföreställning, tycker jag. Enligt mina egna personliga observationer så verkar det som att de som ogillar katter ofta även har svårigheter med relationer! Själv så skulle jag då aldrig gifta mej med någon som hatar katter. Väljer man mej så får man mina katter på köpet, något som min man fått erfara ;)


Kissar i sängen!!


Och här kommer lite mer utländsk folktro:

* Att stryka kattens svans nio gånger ger god tur i kärlek.

* En katt med tre färger anses extra lyckobringande, och sägs skydda sitt hem mot ondska.





Grattis Bloggen, 1 år :)

11 kommentarer:

  1. Grattis till din 1-åriga bloggfödelsedag!
    Vilka fina katter du har.
    Intressanta trosföreställningar om katterna.
    Ha det gott, kram:O)

    SvaraRadera
  2. Grattis på ettårsdagen! Den där sista katten var osannolikt fin! Ställer du ut dina katter?
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. Grattis! :)
    Jag införskaffade Schöns bok om Ödet och lyckan för ett tag sedan men har inte hunnit läsa så mycket, men han skriver ju så bra om så spännande saker som kanske annars skulle glömmas bort.

    Haha "kissar i sängen", den var bra!!
    Katter smälter hjärtan. Det är en gåva de har till oss människor. Och samtidigt lyckas de göra oss till slavar... hmmm...

    SvaraRadera
  4. grattis på årsdagen!!
    himla mycket skrock om katter , finns det lika mycket om hundar??
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  5. Grattis på ettårsdagen...krama tussarna från mig!

    SvaraRadera
  6. Grattis till 1-åringen...

    Förstår inte att det är så mycket om katter, men det är nog, vad jag tror, känsliga djur, de kan känna av, så tror jag att det är, av de katter jag har haft.

    Kram Maggan http://www.vindsromantik.blogspot.com/

    SvaraRadera
  7. Grattis till 1 år ♥♥♥
    Jag skulle inte kunna tänka mig ett liv utan en katt. Aldrig i heller leva med någon som inte gillar katter(eller djur överhuvudtaget)
    Härligt att läsa lite skrock om katter, dessa livsnjutare..
    ha det gott
    kram Lily

    SvaraRadera
  8. Gratulerer så mye med 1-års jubileum på bloggen! Det blir vel ett år til, og så et til, og enda et osv. håper jeg :-)

    Mye fin folketro om katten, spennende å lese! Og så fine bilder av kattene dine, de er skjønne.

    SvaraRadera
  9. Grattis till 1-åringen. Det är inte konstigt det finns så mycket skrock och myter om katter, de måste vara ett av våra mer spännande och egensinniga husdjur. Inte heller jag skulle kunna vara utan katt någon längre tid.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Hipp, hipp, hurra for bloggen din.... og alle de nusselige kattene dine. Jeg skal bite meg merke i all folketroen om kattene ;:OD)

    SvaraRadera