Leta i den här bloggen

Läser in...

måndag 7 mars 2011

Vårteckensutmaning, 7:e mars 2011


Även om jag personligen tycker att det går trögt för våren här uppe så måste man ju uppmärksamma de små sakerna! Som t.ex. det faktum att temperaturen inte längre går ner till -20, vi har till och med haft några plusgrader den senaste veckan! Idag var det +5! De första tecknen jag brukar lägga märke till utomhus är när det rinner vatten efter vägarna.




Ett gammalt löv håller på att tina fram ur isen.



Ett mycket säkert vårtecken är när det är sand, grus och sten överallt, inne som ute :)



Fler vårtecken finns här.

11 kommentarer:

  1. Det är så härligt när det börjar att porla i gatubrunnarna. Ja grus är ett säkert vårtecken.
    Kramar:O)

    SvaraRadera
  2. Hej. Vilka jätte bra vårtecken. När det börjar rinna och låta från gatubrunnarna ...då är det vår.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Tack för din kommentar hos mej!

    Ja det gäller att se de små sakerna;=) Idag t ex hängde jag undan min dunjacka! Nu vill jag inte ha mer stenhård kyla! Vilken läcker bild där vattnet rinner ner i gatbrunnen!

    SvaraRadera
  4. Jag tycker precis som du att när det rinner vatten efter vägarna då känns det att våren är på väg.
    //Anne-Lie

    SvaraRadera
  5. Haha, det har jag inte tänkt på. Sand och grus överallt är verkligen ett vårtecken! Man får dammsuga varje dag! ;)

    SvaraRadera
  6. Ja, det droppar lite även här, och hunden drar in kilovis med sand och grus. Men det jag framför allt går igång på är ljuset, solen är plötsligt uppe mycket tidigare och stannar mycket längre. Antar att det är lite fördröjt där uppe hos er men nu är det faktiskt bara två veckor till vårdagjämningen!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  7. Ja, vann som renner på veien, lyden av drypping og mengder av sand i gangen, det er sikre vårtegn :)
    Her har vi også plussgrader på dagtid, men nettene er fortsatt kalde.

    Ha det godt :)

    SvaraRadera
  8. Ljudet av porlande vatten = vår.
    Ha en bra dag
    Susanne

    SvaraRadera
  9. Ja du, även om det fortfarande är över 70 cm snö ute så sjunker den ju ihop när det blir några plusgrader. Asfalten kommer fram lite här och där och man här vattnet i brunnen. Hos mig är det som regel sån att kanterna på snön flyttar sig längre och längre in i gångarna utöver våren, men ser alltså inte mycket på höjden men bredden. Och gruset, jepp, farstun är full :)

    SvaraRadera
  10. Sant, så sant. Grus och vattenporl är kanske inte det man först tänker på, men inte desto mindre tydliga vårtecken.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Se där, klart att våren är på väg, även om det tar lite längre tid hos er... :)

    SvaraRadera