Leta i den här bloggen

Läser in...

söndag 24 april 2011

Vår i skogen!


Vi har haft en härlig påskhelg här uppe i "skogen". Våren är ca 3 veckor tidig i år, jag har nästan svårt att tro att det bara är april. I fredags hade vi besök av Berit (My Rented Garden) och jag fick hjälp att städa i örtagården! Så nu är det gjort, inte illa! :) Nästa steg blir att gödsla och börja så.

Vid det här laget har jag upptäckt en hel del livstecken hos det som redan bor i örtagården. Bland annat hjärtstillan, som jag ju nämnt förut. Men jag blev överlycklig när jag såg livstecken hos läkemalvorna, som såg så små och späda ut ifjol när jag satte dem. Jag har även sett livstecken hos mästarroten, oreganon, libbstickan, backtimjan, med flera. Och smultronen förståss, (de där smultronen skulle säkert överleva ett kärnvapenkrig, känns det som). Men i sommar ska de flyttas till slänten, så jag får en egen smultronbacke!



Något annat som också lever, är denna styggelse. Åkerfräken.



Härom kvällen när jag och min man var ute på promenad, tänkte jag att vi kanske skulle kolla om skogsstigen som vi ibland går efter på sommaren hade smält fram. Det hade den förvisso, men på ett ställe så rinner vanligtvis en liten bäck under "vägen". Nu är den bäcken översvämmad, så den rann över vägen!





3 kommentarer:

  1. Tänk vad fort våren kommer :) vattnet svämmaröver och snart är de sommar :) Kram Suss

    SvaraRadera
  2. Oj vilken översvämning! Ser vackert ut tycker jag.
    Härligt det låter med en egen smultronslänt.

    Mari

    SvaraRadera
  3. Herlig med vår! April har vært så varm her, og nå springer løvet ut allerede, to-tre uker tidligere enn vanlig. Jeg har tenkt meg ut og plukke bjørkeblader en dag, og løvetannrøtter.

    Urtehagen din er kjempefin. Gleder meg til å følge med på alt du skal så og dyrke i år.
    I urtehagen min er det bare løpstikke, gressløk og strandkvann som er kommet opp så langt.

    Ha en fin ny uke :)

    SvaraRadera