Leta i den här bloggen

Läser in...

lördag 28 maj 2011

Häggblomsdricka


Igår var jag ute och plockade häggblommor som jag nu håller på att göra saft/dricka av. Jag använder då samma recept som till alla mina ört- eller blomdrickor, jag har skrivit receptet här. Jag kokar upp lagen, häller den över blommorna och citronerna, ungefär så mycket att det täcker dem...kanske lite drygt. Sen, när det har sått och dragit i kylskåpet i 3-4 dagar brukar jag frysa in det som inte ska drickas direkt.



Enligt traditionell kinesisk medicin så anses ätliga blommor stärka hjärtat, och jag tänker att mina drickor också ska ha den effekten :) Några andra blomsafter jag ska göra i år är bland annat på blåklint (som jag sått i örtagården i detta syfte!), syren, älgört och nyponros.

7 kommentarer:

  1. Så spennende, dette gleder jeg meg til å følge med på :) Saft av blåklint/kornblomst har jeg ikke hørt om før, håper du vil poste om det etterhvert.
    Her er heggen ferdigblomstret. Jeg laget heggeblomsteddik, som ble bra. Tenkte å lage saft av älgört/mjødurt etter din oppskrift når blomstene dukker opp :)

    Ha en fin helg :)

    SvaraRadera
  2. Älgörten har jag tänk gå på jakt efter, läste om den saften ifjol. Blåklint? Det låter lika spännande som syrener :)

    SvaraRadera
  3. Så fräscht och gott det ser ut! Känner inte igen stigen??? Kanske har jag promenerat för lite i vår....ses snart kram

    SvaraRadera
  4. Så flitig du är! Älgört brukar jag torka och göra förkylningte på, gillar verkligen smaken, så i år ska jag testa ditt saftrecept också. I övrigt måste jag begränsa mig när det gäller saft, frysen blir överfull annars och prio nummer ett är blåbärssaft och råsaft på egna druvor.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  5. Det ser riktigt smarrigt ut. Härligt med egengjord saft.
    Mari

    SvaraRadera
  6. åå vad spännande...älgörts saften var ju supergod!!
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  7. Så gott de låter med häggblomsdryck :) Kram Suss

    SvaraRadera