Leta i den här bloggen

Läser in...

måndag 23 maj 2011

Vårteckensutmaning, 23 maj


Nu börjar en del av de tidiga perenna växterna i örtagården ha kommit upp ordentligt. Här ser vi libbstickan i kvällssol. Idag tänkte jag nog gå ut och hämta lite färsk hjärtstilla mot min mensvärk, så det blir väl årets premiär för färsk örtmedicin. Jag ska även se om det finns några vildhallonbuskar i närheten som fått sina blad.

Rabarbern börja se ut mer som rabarber och mindre som små gröna hjärnor.



Årets första styvmorsviol växte inte i gräset, utan låg på asfalten vid vägkanten. Någon måste ha plockat den någonstans och tappat den. I örtagården har vi en del självsådda styvmorsvioler, men de har inte börjat blomma än.



Nu har maskrosorna kommit igång :)



Men här har vi vårtecknet med stort V. Årets första murkla!!!¤%/&¤#&"/)%%¤"!!



Varje år kommer det även artiklar i tidningarna om att man INTE ska äta stenmurklor, att de är giftiga och giftet går ej att förvälla bort helt - vilket i sej också blivit ett vårtecken. Men det skiter jag i. Jag plockar mina murklor, förväller dem efter konstens alla regler och äter, ett fåtal gånger per år (vilket folk gjort i alla tider). Jag råkar dessutom veta att mina njurvärden är finfina. Jag skulle dock inte rekommendera murkelsås vid njursvikt ;)

Såhär kan ett murkelställe se ut.



Fler vårtecken finns på Humlebacken :)

8 kommentarer:

  1. De är ju så goda, de små klumparna ;) Är man bara noggrann så går det nog bra. Som du säger, murklor är ju inget nytt på våra bord ;)
    jag gillar de små gröna hjärnorna :P *hihi*
    Ha det bäst! Kramar!

    SvaraRadera
  2. Härliga vårtecken! Libbsticka..och rabarber, ja, det måste jag ha i min lilla trädgård :)

    Önskar dig en skön kväll
    Kram Lily

    SvaraRadera
  3. Åh, vad härligt med din örtagård, att bara gå ut och plocka sin egen medicin.
    Skulle vara något för mej som har så myrkryp i benen, på kvällarna.
    Vi plockade murkor förr, men... man kanske skulle ut med svmpkorgen.
    Fina bilder!

    Kram Maggan
    http://vindsromantik.blogspot.com/

    SvaraRadera
  4. Nå ser det ut som våren er kommet for fullt hos deg, dette var mange fine vårtegn. Løpstikke og rabarbra ser bra ut, og det er så godt når man kan komme igang med å høste urter igjen :)
    Lykke til med murkel-jakten :)

    Ha det godt!

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder! Inte illa att du redan kan visa upp en Styvmorsviol, hos oss syns de ännu inte till.
    Kul att murklor redan är på G, men jag kan för lite om svamp och blir då för feg för att våga plocka och äta.
    Ha en bra kväll.

    SvaraRadera
  6. va?? har ni varit på murkeljakt utan mig:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  7. Heisann!

    Nydelige villmarksbilder og ville vakre blomster.
    Nå er det bare fire andunger igjen ;:O(

    SvaraRadera
  8. Berit: Dom åkte utan mej med! Emme: glömde fråga hur mycket ni hittade? Kram

    SvaraRadera