Leta i den här bloggen

Läser in...

tisdag 14 juni 2011

Huskattens heta (?) solskyddstips!


Ja, att solens strålar kan vara skadliga är det nog ingen som missat. Jag är alltid noggrann med att smörja in mej med en hög solskyddsfaktor, minst 30. Förutom det har jag lite andra knep som jag brukar ta till som komplement till solskyddskrämerna.

Vad man stoppar i sej spelar stor roll. Jag brukar dricka en si sådär 3 stora koppar grönt te per dagen under sommaren. Grönt te innehåller mycket antioxidanter som hjälper till att skydda huden mot solens skadliga effekter.
Något som är jätteviktigt att komma ihåg när man dricker mycket te och solen gassar, är att samtidigt dricka mycket vatten! Te är vätskedrivande, och vätskebrist är inte roligt! Vid varmt väder dricker jag litervis med vatten. Hur mycket vatten som man bör dricka är nog rätt så individuellt, alla mår inte bra av att dricka så mycket som jag gör. Jag tror att kroppen själv känner hur mycket den behöver, bara man kommer ihåg att lyssna!




En annan sak jag brukar göra är att laga mat på tomater. När vi får soliga dagar så tar jag fram allt jag hittar i tomatväg; soltorkade tomater, färska tomater, tomatsåser, tomatpuré, krossade tomater etc., som jag lagar mat på. Tomat innehåller höga halter av lykopen, som är en antioxidant som skyddar huden. Det har visat sej att lykopenet blir mer lättillgängligt för kroppen om tomaterna värms upp, så därför är jag inte rädd för att koka tomatsåsen länge eller använda färdig tomatpuré.



Ett annat bra livsmedel för att få en snygg solbränna utan att bränna sej är morötter (som jag föredrar att äta färska, direkt från jorden)! Morötter innehåller alfa- och betakarotener som hjälper till med detta.



Det är såhär jag bär mej åt för att skydda mej mot solens skadliga effekter. Nuförtiden så har jag relativt lätt för att bli brun, men bränner mej nästan aldrig. Hela förra sommaren arbetade jag utomhus och minns aldrig att jag blev bränd! Jag har dock en del knep att ta till om olyckan skulle vara framme, men det tar jag i ett annat inlägg! :)

Sola säkert! :)

6 kommentarer:

  1. Du har så många bra råd och inspiration att leva med naturen! Tack!

    PS. Jag har försökt att kommentera dina tidigare inlägg också men inte lyckats. Hoppas detta går!

    SvaraRadera
  2. Tack för bra tips!
    Jag är en typisk hysterisk hönsmamma när det gäller solkrämer..
    Köper alltid höga solskyddsfaktorer och ja man bli brun då med. Vissa tror inte det... :/
    Jag är alltid extra sugen på tomater på sommaren.. kanske är detta förklaringen? :) Och grönt te finns det gott om i skafferiet. Dricker i för sig helst rött te, men aldrig svart.
    Vet du nåt nyttigt om svart te?
    Tack för att du satt tävlingen hos mig så synligt! :)

    Kram Mari

    SvaraRadera
  3. Intressant om tomater! Ska förmedla detta till föräldrarna till barnbarnet med solproblem (ungen är rödhårig och ljushylt, inte lätt alltså). Själv blir jag varken brun eller bränd hur mycket jag än går i solen.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  4. Takk for gode solbeskyttelses-tips!
    Det om tomater var nytt for meg, det skal jeg ta med meg.
    Ha det godt!

    SvaraRadera
  5. tomatsåsen blev ju bara bäst:-) kramen /mamman

    SvaraRadera
  6. Heisann! Takk for tipsene.
    Ingen gulerøtter smaker så godt som dem rett fra jordet!
    Tomatsuppe er fortært i dag, men ingen sol skinner, regnet høljer ner....
    ha go' hælj ;:OD)

    SvaraRadera