Leta i den här bloggen

Läser in...

fredag 1 juli 2011

Nykomlingar och old-timers i örtagården


Valerianan som jag frösådde ifjol är ca 2 meter hög nu och blommar.



Snart blommar isopen, ny för i år. Jag planerar ett inlägg snart om isop som medicinalväxt :)



Gurkört på G - en favorit i repris.



Hjärtstillan jag planterade ifjol blommar snart.



Vattenkrasse - en nykomling som innehåller mer järn än spenat, mer kalcium än mjölk och mer C-vitamin än apelsin!



Rosenrot - ny för i år.

Så småningom tänkte jag visa lite fler nykomlingar, men till dess...
Ha det gott i solen!! :)



In the land of the midnight sun....

9 kommentarer:

  1. Det är fina och för mig nya växter du visar. Valerianan var ju riktigt snygg, har den redan blivit så hög? Inte illa. Jag har bara Gurkörten av dessa. Snygg solnedgång, även soluppgången är förtrollande med släpljus från norr, men då måste man ju vara vaken till 02:15 för att få se den.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  2. vad spännande med din örtträdgård. Midnattsolen är ju något helt i sin klass :) man kan nog inte förstå det om man ej sett de på riktigt Kram Suss

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder på ludna gurkörten!
    Jag trodde vi hade rosenrot för några år sedan (den tynade och dog) men den såg inte alls ut som din!En låg bladrosett som det kom upp blommor ur. Vad kan det ha varit?
    Önskar dig en riktigt skön helg!/Laila

    SvaraRadera
  4. Spennende med en oppdatering fra urtegården din :) Det ser ut til å gro fint. Gleder meg til innlegget om isop. Jeg har også isop i hagen, og tenkte å lage hostemedisin av den i år.

    Rosenrot har jeg satt to ganger tidligere (noen år siden), men den har forsvunnet. Nå fikk jeg lyst til å prøve å plante den en gang til.

    Nydelig solbilde. Magisk stemning :)
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  5. Intressant igen! Speciellt kul tyckte jag var att läsa om rosenrot, ser ju verkligen ut att vara en perfekt växt att ha i trädgåden. För mig är den helt ny.
    Ha en skön vecka! Leena

    SvaraRadera
  6. Heisann!

    Er vattenkrase det samme som portulakk?
    Den sådde jeg i fjor med miserabelt resultat, kjøpte den i år, den 'forvant' for hånda mi...
    Hva er trikset for å få den til å utvikle seg?
    Jeg har alltid hatt isop, sådde en rest fra en pose i år og fylte på i maturtebedet. Aner ikke hva jeg skal bruke den til, så jeg venter i spenning på innlegget ditt.
    Jeg gleder meg hvert år over rosenrot som jeg sådde i 1994!
    Regner med at Valerianan er det samme som vendelrot. Tok nettop bort en som hadde lag på lag med blå/svarte lus på stengelen.

    Ja - de gamle kloke grekerne kunne si det enkelt ... ikke noe fiks fakseri for å takle stress!

    Ha en skjønn uke ;:OD)

    SvaraRadera
  7. Ja kan bara informera om att Valerianan är 2.50 nu....:-) kram/mamma

    SvaraRadera
  8. Vilka spännande örter du visar. Vattenkrassen låter ju som ett klart val och rosenroten har jag spanat efter länge men aldrig hittat. Ska bli intressant att läsa om isopen.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Saknar ditt bloggande :)
    Kramar
    Korpöga

    SvaraRadera