Leta i den här bloggen

Läser in...

måndag 26 september 2011

Post Summer


Såhär, lagom efter höstdagjämningen, blåser jag liv i bloggen igen :) Jag skäms inte för att jag haft sommarlov, ibland måste man "lägga av" med något för att sedan känna att man vill börja om :)











Just nu sitter jag hemma i soffan med dubbla täcken och tycker synd om mej själv för att jag är förkyld. Såhär års känner jag mej också lite smått nedstämd för att sommaren är över, jag hade velat ha mer. Av erfarenhet har jag lärt mej att det finns bara ett sätt att hantera detta; och det är att välkomna hösten!




Under sommaren som gått har jag lärt mej en del saker. Exempel:

* Det är fint med rosor.
* Bladlöss ska aldrig underskattas.
* De enda som uppskattar doften (läs: stanken) av valeriana-rötter är katterna.
* Det är ingen idé att försöka plocka smörsopp i regnigt väder.
* Det går att ta sticklingar på tomatplantor och få dem att ge frukt samtidigt som moderplantan!
* Chili bör sås i januari, om man inte vill göra om sitt hem till ett växthus på hösten.
* Cocktailtomater är goda, men de är uppätna efter en minut. Nästa år ska jag satsa på andra sorter också.
* Billig jord som man köper 4 säckar för 100 kr är inte så väl gödslad.

* Det mesta är komposterbart...det är bara en fråga om tid :)







4 kommentarer:

  1. Välkommen tillbaka efter sommarlovet!
    Fina svampar!
    Alltid lika tråkigt att vara förkyld..
    Krya på dig
    Kram Lily

    SvaraRadera
  2. Så hyggelig å se deg igjen her på bloggen, Emelie :) Velkommen tilbake!
    Håper du har hatt en fin sommer, og at du har ladet batteriene.

    Flotte og stemningsfulle høstbilder du viser.

    Ønsker deg god bedring av forkjølelsen, håper den forsvinner raskt :)

    SvaraRadera
  3. Välkommen tillbaka! Jag har saknat dina kloka råd och fina bilder. Krya på dig!

    SvaraRadera
  4. Vad fina svampar, särskilt den första (var den äkta?) var de en orgel på de sista bilderna? vilka häftiga bilder de var, riktigt konstnärliga Kram Suss

    SvaraRadera