Leta i den här bloggen

Läser in...

onsdag 12 oktober 2011

Chili :)



Nu börjar vi närma oss slutet på skörden. Jag har nog plockat det mesta av jalapeñosarna (ser ut att även bli en mindre skörd i november), och jamaican bell mognar mer och mer för varje dag...skulle jag tro. Förra året hade jag stora problem med att komma på vad jag skulle göra med alla jalapeños, men det har jag inte detta år. Jag har börjat lägga in dem! Här hittade jag ett jättebra recept på inlagd jalapeño som använder sej av bland annat äppelcidervinäger. Supergott. Dom små lila sakerna som syns på bilden ovan är Pimenta de Neyde.




Vad som ska hända med jamaican bell är dock inte lika glasklart. Jag tänker inte fylla dom med ost och lägga i ugnen, som det står på fröpåsen, för jag äter inte ost. Jag funderar på att göra sambal av dem, för det är nåt jag vet att vi skulle använda.



Kissen chillar. Med eller utan chili :)



Såhär blev lönnkransen.

5 kommentarer:

  1. Vilken lycka med så mycket chili! Våra Jamaican bell hinner nog inte mogna, de är rätt stora men fortfarande gröna. Vi fick dem som plantor i våras och vet nu att de ska sås mycket tidigare ... Vi har dock grillat några Jamaican bells och det blev gott. Ska prova att slänga några bland rotfrukter och rosta i ugn också. De är ju rätt stora och så fina i formen. Våra Apache är mogna men de är jättestarka, så dem får vi nog finfördela i grytor och såser. Och Jalapenos har vi inte fått ett endaste en :(

    SvaraRadera
  2. De var verkligen färggranna och så fina former :) o vad fin krans du har gjort Kram Suss

    SvaraRadera
  3. Så fin og fargerik chiliavling. Spennende med så mange forskjellige typer.
    Jeg dyrket vanlig rød chili i år. De som modnet laget jeg chilisaus av. Kjempegodt! De som forble grønne ligger til tørking.

    Kransen ble helt nydelig, Emelie, du er dyktig. Flott høstdekorasjon :)

    SvaraRadera
  4. Chili chili! Jättefina bilder kram/mamman

    SvaraRadera
  5. very informative post for me as I am always looking for new content that can help me and my knowledge grow better.

    SvaraRadera