Leta i den här bloggen

Läser in...

torsdag 27 oktober 2011

Ett märkligt fynd & spindlar


Under de senaste dagarna har jag gjort några turer till skogs, samlat pysselmaterial bland annat. I söndags var jag ute med familjen på jakt efter granris, enris, mossa med mera. Men det var inte det enda jag hittade. Vi parkerade bredvid en inofficiell soptipp där folk dumpar trädgårdsrens, det var på detta ställe jag fotade det komposterade pianot i somras. När vi kom från skogen kunde jag inte låta bli att springa förbi skräphögarna bara för att kolla läget. Och där står en stor thuja, nästan större än mej! Den stod dock kvar med roten i ett nät, vilket hindrat rotbildningen. Jag tog naturligtvis hem den och planterade den i den största krukan jag har, efter att ha klippt, rivit och slitit för att få bort nätet som rötterna hunnit växa in i. Sedan klippte jag bort de grenar som var fula, vilket ledde till att den fick en sida som nästan blev kal. Där har jag nu lagt in kvistar av gran som utfyllnad, så det ser ut som en hybrid mellan gran och thuja. Detta är utan tvekan det största (och tyngsta) jag dragit med mej hem från någon av mina upptäcktsfärder.



Igår var jag och Berit ute i skogen och letade kantareller. Vi hittade inga, men däremot hittade vi spindelnät! Massor med fina, glittrande spindelnät!





Det märkliga var att jag såg inte en enda spindel, vilket jag tyckte var konstigt. Så jag fick helt enkelt lägga dit en egen!



Den här dagen (eller gårdagen, eftersom klockar är efter 12) har fortsatt i spindelns tecken. Jag har gjort en liten Halloween-krans! Inspirerad av en krans på Martha Stewarts hemsida;



Såhär blev min, som är en mindre variant:





Men nu går jag och lägger mej. Sov så gott!

5 kommentarer:

  1. Vilket fynd, en hel thuja! Tänk att sånt hänver aldrig mig...

    Härlig krans, passar bra nu till Halloween!

    SvaraRadera
  2. Haha, hade gärna sett dig släpandes på tujan! Kul att hitta något sådant. Och din krans tycker jag bättre om än om Marthas, snyggare med bara en spindel.

    SvaraRadera
  3. Åh vad jag älskar att läsa om växter som får en andra chans :)
    Vackra bilder på näten, jag tror spindlarna tycker det är lite för kallt nu för att vara ute ;) och snygg krans! Jag föredrar nog också din med en spindel bara. Det kryllar ju på Marthas!

    och, visst är hjortdjur fina :) jag ser sällan ren, de går sällan hit ned, och kronhjort går aldrig hit upp, så det är i hängna man får se dem. Annars är det mest rådjur jag springer in i :)
    Kramar!

    SvaraRadera
  4. Tenk å kaste en stor tuja! Så heldig at du fant den og at den fikk gro videre :) Den fikk en fin plass i krukka, stilig.
    Flotte bilder av spindelvev, og nydelig krans du har laget. Jeg er enig med kommentarene over i at din krans var finest med en edderkopp.

    Ha det godt :)

    SvaraRadera
  5. Att springa på en Tuja ute i skogen var inte illa, om viljan bara finns så kan man släpa hem mycket. Snygga kransar!

    SvaraRadera