Leta i den här bloggen

Läser in...

lördag 22 oktober 2011

Halloween-kul?

När jag fyllde år fick jag en ny mobiltelefon i present, och aldrig trodde jag att jag skulle ha så roligt med en liten telefon! När jag har lite att göra, eller om jag vaknar på natten, kan jag sitta en stund och leka med mina appar. Det finns att ladda ner otaliga applikationer (appar) till telefonen. Jag har exempelvis tagit hem en app med ayurvediska örter, väder från smhi, FASS, ett kompass (nog för att jag redan har ett inbyggt i hjärnan men det är ju alltid kul att få bekräftat att man har rätt då och då) med mera, med mera.

Det märkligaste jag hittat hittills är dock en spökjägar-app! Den består bl.a. av en spökradar samt EMF. Med en EMF meter letar man elektromagnetiska fält (Electro-Motive Force), vilket flitigt används i spökjägar sammanhang, fiction och non-fiction.



Teorin bakom detta är följande. Vår hjärna fungerar som ett elektromagnetiskt fält, då våra nervimpulser fungerar som elektriska signaler inne i nervcellerna. Vid EEG-mätningar mäts den elektriska aktiviteten i hjärnan. Vanligast är att man mäter frekvenser mellan 1-20 Hz.

När vi dör så tror spökjägarna att hjärnans elektromagnetiska fält överlever kroppens död och att dessa senare kan mätas på "hemsökta" platser. Det är i alla fall så jag har uppfattat det.

EMF-mätaren jag har på telefonen har dock inte lyckats hitta några spöken. Kanske bekräftar det vad jag alltid sagt - hos oss finns inga spöken! Går man i närheten av datorer, TV, elpiano så höjs värdena på EMF något. Lägger man den mot högtalarna så går mätaren upp på max, den reagerar helt enkelt på magneter. Spökradarn hittade heller inga spöken, bortsett från att den trodde att katten var ett spöke!

Även om jag tror att det är fullt möjligt att det finns saker som vi inte kan se eller förstå oss på fullt ut, så tvivlar jag på att dessa saker går att mäta med teknisk utrustning, särskilt inte med en gratis app på en Androidtelefon. Men detta kan ju vara en rolig Halloween-aktivitet! Jaga spöken!


4 kommentarer:

  1. :) mmm de kan ju va en lite rolig app :) jag har fastnat i wordfeud :) har du den? i fall du har det får du gärna adda mig, heter borstsuss där. tänk att man kan använda en liten telefon till så många saker Kram Suss

    SvaraRadera
  2. Spøkelsesjeger app, så morsomt :-D

    SvaraRadera
  3. Att katterna spökar - det visste vi ju redan=) kram/mamma

    SvaraRadera
  4. Spökjägarapp -Herregud vad folk hittar på!
    Men kul är det ju att läsa om.
    Ha en bra dag, hoppas du inte behöver jaga spöken ;o)

    SvaraRadera