Leta i den här bloggen

Läser in...

söndag 13 november 2011

Den gröna svanen



Årets första amaryllis har slagit ut! Det var det första som både jag och min man lade märke till när vi steg ut ur sovrummet en morgon. (Och min man är väl inte direkt känd för att vara särskilt uppmärksam vad gäller blommor.) Men nu stod amaryllisen i full blom, och jag hade inte hunnit sätta den i något arrangemang, eller ens någon vettig kruka. Den stod i en provisorisk trälåda. Men jag kände ändå att jag ville göra något fint av den, trots att jag egentligen inte var redo för julblommor. Och eftersom att temperaturen ute börjar sjunka under nollstrecket så tyckte jag att det var läge att frysa in den! Nu väntar jag med spänning på att få se resultatet, så snart den frusit färdigt!



Jag har en annan amaryllis som jag faktiskt har gjort ett "arrangemang" av.



Jag har bara virat mossa runt löken och satt dit en liten dekoration för att dölja en ful fläck på mossan. I löken finns redan all vatten och näring för blomningen (nästan), så den klarar sej utan jord. När jag precis hade gjort den så stack det bara fram en liten bit av knoppen. Då såg den ut som en råtta. Nu har den kommit ut lite mer, så nu påminner den mer om en sköldpadda, tycker jag. Innan den börjat blomma kommer nog stjälken att ha blivit ytterligare lite längre, då kommer den kanske se ut som en svan. En grön svan.

Här är en krans, i liknande stil.

6 kommentarer:

  1. Så härligt att redan ha en blommande amaryllis! Och vit är ju inte så juligt så det passar perfekt. På våra lökar sticker det upp lite blad bara än så länge, hoppas det blir blommor också. De är nog inte skötta enligt konstens alla regler men de lever ju i alla fall. Och det här att inte se förändringar i blommor - det är en typisk manlig egenskap tror jag. Finns väl undantag men jag har inte träffat på dem ...

    SvaraRadera
  2. Så kreativ du er :) Fin amaryllis-oppsats, og kransen var nydelig.
    Nå er jeg spent på hvordan den fryste amaryllisen blir, håper du viser den frem når den er ferdig :)

    Jeg satte for en stund siden svibel-løk til driving, og da jeg sjekket i helga var de begynt å komme med små skudd. Håpet er at de skal blomstre til jul, men vi får se.

    Ha en fin ny uke :)

    SvaraRadera
  3. kul idé att frysa in blommmor!
    Så fina dina tjejer är - birmorna! Visst är katter olika, dom är verklgien personligheter Mina killar här hemma är halvbröder, men är väldigt olika till sättet, och storleken med faktiskt.

    SvaraRadera
  4. Visste inte att man kan frysa in amaryllisar?!!! Det blir intressant! Fin krans och fin blivande svan...(jag har ju sett dom förr:-) kram/mamma

    SvaraRadera
  5. Vad roligt med en amaryllis redan, jag har inte ens köpt min än... Och vad coolt att frysa in, ska det bli som i 101 nya idéer eller?

    Ha en fin vecka!
    Hälsningar Birgit

    PS Vilka söta katter du har, jättefina! Kul att de är så olika.

    SvaraRadera
  6. http://www.vindsromantik.blogspot.com/

    Hej Emelie
    Vilket fint arr du har gjort med löken, jag tycker man kan börja redan nu, så man hinner njuta ett tag. Julen är fort över.

    Kram Maggan

    SvaraRadera