Leta i den här bloggen

Läser in...

tisdag 8 november 2011

Ful Jul

Såhär års spenderar jag timmar till att bläddra i tidningar & googla efter jul-inspiration i form av pyssel, pynt & nya idéer. Enligt min erfarenhet är det svårt att hitta helt nya idéer, det mesta är sådant jag sett förut (med nåt enstaka undantag per år), men det finns jättemycket som är fint. Och lika mycket som är fult.

Vad som är fult och vad som är fint är förståss subjektivt, och jag respekterar att alla kanske inte tycker samma som jag. I det här inlägget kommer jag att uppmärksamma sådant som jag tycker är fult, för omväxlings skull. Men kom ihåg att "fula" saker bara är sådant vars skönhet du inte kan se!

Kalla ljusslingor gör ont i mina ögon, särskilt om dom blinkar och ännu mer om dom blinkar fort.




Och när man pratar om ful julbelysning så kommer tankarna osökt in på hur det kan se ut när det hela gått överstyr, ofta i USA.







Vill man forska vidare i detta ämne så finns en sida som heter Ugly Christmas Lights.com som bara handlar om ful julbelysning.

Det verkar vara ett faktum, att den skandinaviska stilen och smaken skiljer sej från den amerikanska. Av någon anledning tycker jag att detta blir extra tydligt när det gäller julpyntet. Jag älskar ju Martha Stewart's Halloween-grejer, men på hennes julsida fanns det inte mycket för mej att hänga i granen, både bokstavligt och bildligt talat.




Jag har inget personligt emot Christmas Elves, men när de består av piprensare och träkulor, ser det för mej bara billigt ut.




Här har de gjort en krans med lagerblad, och trots att lagerbladen, vad jag förstår, är äkta, så lyckas de få kransen att se plastig och konstgjord ut.




Jag säger bara en sak - stackars hund!




Nåja, nog om Martha Stewart. Less is more, brukar man ju säga. Så är det nog.





De här julgranarna får mej att minnas när jag var liten. Redan då älskade jag att julpynta och i mitt rum fick jag ha en egen, liten julgran som jag fick fria händer att pynta som jag ville! Men jag hade förståss inga tankar på stil, att matcha färger, symmetri eller måttlighet. Jag hängde upp ALLT som jag hittade, och i mitten av granen hade jag ett stort hus av glasspinnar, som jag hade satt fast mellan grenarna. Jag var så stolt över min julgran, fast jag minns att någon sa att den såg amerikansk ut - dvs den var så full med pynt att man inte såg att den var grön.

Nu låter det som att jag förkastar allt som har med USA och deras juldekorationer att göra, men det är inte riktigt sant. Vi har en hel del saker här i Sverige som jag inte heller gillar.



Jag har aldrig förstått mej på de här "traditionella" elljusstakarna. Jag tycker dom är tråkiga och plastmanschetterna gör inte saken bättre. Hemma hos mej är allt som ser ut som plast bannlyst. Dessutom är de ofta så låga att de knappt når upp ovanför fönsterlisten ( =liten överdrift, men ändå). Jag föredrar helt enkelt adventsstjärnor, men inte alla.

Dessa adventsstjärnor förstår jag mej heller inte på. Jag tror att det här är ungefär samma fenomen som när trädgårdsentusiaster har vissa växter som de helt enkelt inte tål. Jag minns att dessa hängde i nästan allas fönster när jag var yngre (det var i alla fall min uppfattning), och många har dem än i denna dag, så många måste ju ha tyckt att de varit fina.





Det finns massor med olika typer av adventsstjärnor som jag inte tål, detta var bara ett exempel.

Jag hoppas att jag inte förolämpat någon med detta inlägg. Som sagt, vi tycker alla om olika saker och jag respekterar de som tycker annorlunda än mej. Någon annan dag, när jag är på bättre humör, kanske jag kommer att visa något jag tycker om istället.

8 kommentarer:

  1. Blinkande kulörta lampor är vi helt överens om. Det verkar kommar mer och mer ljusslingor - även blinkande - till Sverige också så snart ser det väl ut likadant här som i USA. Adventsstjärnor tycker jag kan se fina ut även om inte vi har någon men det är för att den är så tydlig symbol för Jesus och Betlehemsstjärnan, då känns det lite fel då man inte är troende alls. Men de bästa julpynten är en lagom klädd julgran, blommor och levande ljus. Fast jag är lite sugen på en större tomte bara jag hittar en som ser "äkta" ut ...

    SvaraRadera
  2. More is more eller helt enkelt för mycket! Känns som den amerikanska stilen i det mesta går ut på att det ska se plastigt och konstgjort ut...det gäller både julgranar och människor anser jag! Nåja , tur att man känner en och annan amerikan som verkligen inte stämmer in på detta! Riktigt roligt inlägg! Kram/ mamman

    SvaraRadera
  3. Vilket roligt inlägg! Själv tycker jag julpynt gärna får vara lite pråligt och man lämnar sådant man annars skulle kalla "god smak". Annars kar jag svårt för pappersstjärnorna som blivit populära igen, de är fina på håll men klarar ingen närmare granskning :)

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  4. Agree!
    Fast jag gillar de gammeldaxa ljusstakarna, men de ska vara i trä och målade (ger barndoms känsla från mormor) men inga plastmanschetter! Aldrig!

    SvaraRadera
  5. Haha, jeg har en nesten lik julestjerne som den på siste bilde! Til mitt "forsvar" får jeg si at jeg har hatt den i ca en million år, og har tenkt å ha den til den går i stykker...

    Lysslynger blir det mer og mer av her i Norge også, det er mange hus som lyser og blinker i hele desember.
    Jeg pynter ikke så mye til jul, men henger opp røde gardiner, pluss røde duker og lys. Gjerne en eller to røde juleblomster også. Og juletre selvfølgelig. Det gir meg god julestemning, og så går det raskt å rydde bort når jula er over.

    Artig innlegg og bilder :-D

    SvaraRadera
  6. Där var det mycket överpyntat!Det amerikanska är inte heller min stil. Men, det svenska traditionella kan nog bli fint ihop med något annat. T.ex ljusstaken med en julduk under och några tomtar. Annars gillar jag sånt som är lite mer neutralt.
    /Cika

    SvaraRadera
  7. Jag håller med om att det finns många dekorationer som bara får det att se hemskt ut. Hela ditt inlägg beskriver det så bra, värst är nog de sk. ljus-slangarna. De ger lika mycket julstämning som neonrör.
    Ha det bra.

    SvaraRadera
  8. Underbart skrivet och roligt!! ja du vet ju redan min stil så jag behöver väl inte tillägga nått:)
    Du riset är hämtat men jag tror inte det var någon häxkvast i den utan i den andra finns det många, men högt upp:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera