Leta i den här bloggen

Läser in...

lördag 31 december 2011

Lite Nyårsskrock :)



Idag är sista dagen på 2011 och imorgon börjar 2012. I det här inlägget tänkte jag fokusera på morgondagen, dvs nyårsdagen! :)




Folktro kring årets första dag

Förr sade man att så som nyårsdagen var skulle resten av året bli. Det innebar t.ex. att om man var glad skulle det bli ett glatt år. Sov man länge skulle man bli morgontrött resten av året. (Jobbigt för alla partynissar!) Om man lånade ut eller betalade pengar på nyårsdagen så skulle man få mycket utgifter.

På vissa ställen skulle man börja dagen med att äta ett äpple på nyårsmorgonen för att få god hälsa.



Vi har gjort några islyktor som jag tänkte tända ikväll. Vi fyllde vanliga balonger med vatten och sedan lade vi ut dem i snön. Där har de fått ligga i ca 24 timmar. Sedan har själva balongen avlägsnats och kvar blir då en ihålig, rund "isskål". (De har alltså inte hunnit bli genomfrusna.) Vi har haft mellan fyra och sju minusgrader.. Såhär kan en se ut när den är lite halvt översnöad.



Och slutligen vill jag önska er alla ett riktigt Gott Nytt År!!

11 kommentarer:

  1. Smart ide att göra isskålar i ballonger, ser riktigt snyggt ut!

    Gott nytt år!

    SvaraRadera
  2. Oj man hoppas på att vakna tidigt imorgon :) är ju morgontrött för jämnan (har jag tur kanske det blir ändring på det nu) Vad skönt de måste va med snö, här har vi ingen snö (frost vitt är det idag men hittils har det varit grönt) Gott nytt år kram Suss

    SvaraRadera
  3. Intressant historia! Och jättefin islykta, bra tips! Gott nytt år!
    /Cika

    SvaraRadera
  4. Kjempefin islykt, og så lurt å lage av ballonger. Dere er heldige som har snø! Vi har kuldegrader i dag, og rim, men ingen snø.

    Interessant å lese om nyttårsdagen. Jeg håper jeg våkner tidlig i morgen, glad og opplagt!!

    Ønsker deg et godt nytt år, Emelie. Alle gode ønsker for det nye året :)

    SvaraRadera
  5. Snygg islykta, intressant att läsa om vad de trodde förr.
    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  6. Gammal skrock är intressant att läsa om. Jag blev också imponerad av din fina islykta. Jag måste testa själv. Tack för tipset! ;-)
    Gott Nytt År och kram till dig / Rozie

    SvaraRadera
  7. Finaste ljuslyktan! Inser att det gäller att passa sig i morgon...
    Vill tacka för alla trevliga kommentarer på min blogg under året som gick och önska dig ett riktigt gott nytt trädgårds- och levnadsår!

    SvaraRadera
  8. Vilken tur att jag har haft en perfekt nyårsdag, det bådar ju gott inför resten av året. Fantastisk fin ljuslykta. Den idén måste jag komma ihåg till framtidens fester.
    Kram och god fortsättning

    SvaraRadera
  9. Ljuslyktorna blev väldigt fina! Nu tar vi nya förhoppningsvis friska tag och ser fram emot ett Gott Nytt 2012...! Dags att börja packa snart:-D kram

    SvaraRadera
  10. Vilken tur jag har, jag sov inte länge då jag jobbade och inte var jag bort i pengar.. Vi har inte så kallt att jag får fryst islyktor, så synd, för det ser verkligen fint ut.
    Ha en god fortsättning :)

    SvaraRadera
  11. Jag hade en lugn nyårsdag och var väldans trött hela dagen.... Får hoppas resten av året inte består av trötta dagar ;)
    Himla smart med ballongen! Nu är det bara minusgraderna som saknas... Fast det går ju alltid att lägga dem i frysen förståss:)
    Önskar dig en riktigt god fortsättning på nya året!
    Kram Marie

    SvaraRadera