Leta i den här bloggen

Läser in...

måndag 12 december 2011

Lucia - Adams första fru & feministisk förebild?

Luciadagen markerar på sätt och vis början på julen och kring denna dag har det funnits massvis med seder och föreställningar. Jag bestämde mej för att läsa lite om luciafirandet förr i världen och skriva några rader om detta, men jag vet knappt vart jag ska börja...


Yule Comments & Graphics

~Magickal Graphics~


Den 13:e december ansågs vara en farlig natt då övernaturliga väsen härjade och de döda kunde återvända till jorden. Samma sak har även sagts om julafton. (Det är dock intressant att jämföra dessa trosföreställningar med Samhain, den irländska föregångaren till Halloween.) Innan den gregorianska kalendern infördes, år 1753, så räknade man lucianatten som årets längsta natt. Man trodde t.ex. att djuren kunde tala denna natt, liksom på julafton.

Det katolska helgonet Lucia från Sicilien, led martyrdöden på grund av sin kristna tro på 200-talet. Men det luciafirande som vi känner till, är en relativt ny sed som först dök upp i Sverige på 1700-talet och växte fram under 1800-talet. Lucian med tärnor och ljus i håret som serverat kaffe på morgonen, tror man kan ha sina rötter i en tysk sed. Där skulle en ung, vitklädd flicka med ljus i håret symbolisera Jesusbarnet (ljusen represenerar glorian).

Runt om i landet har man berättat många olika sägner om Lucia, många av dem var anknutna till helgonet Lucia, men med lokala variationer. Ofta handlar det om givmilda kvinnor som skänker mat till de fattiga. Men på många andra ställen har det berättats om något helt annat...

När jag satt och läste i Ebbe Schöns bok "Julen förr i världen" så hittade jag följande.

"Lucia är i flera berättelser Adams första hustru. Henne skapade Gud inte av ett revben som fallet var med Eva utan av jord. Hon är moder till alla de underjordiska."

Detta fick mej att haja till, för jag har hört det förut. Nämligen i den judiska mytologin där hon heter Lilith. Myten om Adams första hustru Lilith, berättar att hon lämnade paradiset då hon vägrade att underordna sej mannen. Hon menade att de hade samma värde, då de var gjord av samma sak - jord. Så småningom ersattes hon av Eva, som skapades ur ett revben från Adam. Lilith sågs i de gamla myterna som en demon men på senare år har hon fått en helt annan status - som feministisk förebild, framför allt i judiska, feministiska kretsar.

Jag började fundera på sambandet mellan vår Lucia och Lilith så jag googlade på saken och hittade två artiklar, skrivna av Katarina Ek-Nilsson, fil. dr i etnologi, som tar upp detta. I båda artiklar återges följande rader, nedtecknade av Levi Johansson, 1908:


”Jag måste skriva några rader i all hast. Saken är den,
att jag nyligen varit till Stugun, en grannsocken. Där
blev jag bekant med en bonde som heter Hornej och
var från en utby, Fisksjölandet. vi kommo i samspråk
om en del saker på folktrons område. Kom jag så att
omnämna Lucia. Även han hade hört talas om adams
första hustru, men han hade hört att hon skulle heta
Lillit, vara rödhårig och elak alldeles bedrövligt, samt
brunögd. Från henne lära alla som äro rödhåriga
och brunögda härstamma, och dessa hava i regel
stammoderns egenskaper. Detta hade han i sin barndom
hört av en gammal gumma, som gick omkring i socknen
och kardade ull. Hon skulle vara född på 1780­talet
och heta Kerstin Moberg. Gubben gjorde ett mycket
trovärdigt intryck på mig och vitsordades av alla som
pålitlig.”

Mer läsning

Lucia och Lilith, gestaltningar av ond och god kvinnlighet
http://natverket.etnologi.uu.se/volym/16/16_5.pdf

Lucia, lussi och lussebrud - Lilits metamorfoser
http://publications.uu.se/journals/1651-0593/1507.pdf


Dagen till ära har jag i alla fall gjort en Luciakrona/krans! Jag tycker den känns lite för instabil för att ha på huvudet med tända ljus, men som bordsdekoration funkar den bra!



13 kommentarer:

  1. Kjempespennende lesing, Emelie :) Og så fin Luciakrans du har laget.
    Ha en fin Lucia feiring i morgen!

    SvaraRadera
  2. Men så intressant Emme!!!Och snyggg Lucia krans!!
    Ha en underbar Lucia!!

    SvaraRadera
  3. Intressant läsning, imponerad! Ska tänka på detta när vi i kväll sitter i Katarina kyrka och lyssnar till barnbarn som sjunger i kören på Luciakonserten!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  4. Så kul att läsa! Om Lilith har jag hört men inte haft sammanhanget klart för mig. Jätteintressant. Och kransen är snyggT Jag har en massa mossa som inte har blivit någon krans ännu, får se om jag får tid (och lust) idag.
    Ha en fin luciadag!

    SvaraRadera
  5. Intressant! Grymt fin lucia stake! kram/mamma

    SvaraRadera
  6. Spännande läsning! Och en fin luciakrona du gjort.
    Trevlig lucia!
    /Cika

    SvaraRadera
  7. Heisann!

    Kjempeflott innlegg, jeg lenker til dette jeg.Går bra det?
    Fint at du kan bruke oppskriften min. Jeg måtte slå opp for å finne ut hva kesella er. Vi har det visstnok ikke i Norge!!

    Ha en alle tiders Luciakveld, med lys og det hele ;:OD)

    SvaraRadera
  8. (Kesella är Kesam här i Norge... bägge är kvarg.
    Så otrolig spännande läsning, hade inte hört om Lilith innan, rödhårig och brunögd.... jag har träffat några barnbarnsbarn till henne tror jag, riktiga skönheter.
    Ha det fint :)

    SvaraRadera
  9. Underbart och intressant inlägg. Lilith är verkligen någon som intresserar mig, då det var hon som gjorde att jag valde häxans väg. Och är en anledning till mitt namn. Hoppas du fick en härlig lucia.

    Kram söta
    Lilitha

    SvaraRadera
  10. Mycket intressant blogginlägg. Här ser man hur olika myter och legender slås samman och "blandas ihop". Jag tänker då på Adams första hustru, bl.a
    Men intressant är det dock. ;-)

    Gillar verkligen din blogg, och den bakgrund du har är jättefin och stämningsfull.

    Önskar dig en fortsatt trevlig vecka och en kommande 4:e advent och jul. / Rozie

    SvaraRadera
  11. Jo! Glömde just en sak till! Ser att du också har birmakatter, precis som jag! Jättefina! ;-)

    SvaraRadera
  12. Tack för massor av intressant läsning idag!
    Kram!

    SvaraRadera
  13. Hej Emelie
    Trodde att du hade lagt ner din blogg, gå in på "Min Blogglista" här http://www.vindsromantik.blogspot.com/ skrolla längst ner så ser du...
    Vår lucia firande är så fin, med alla sånger, älskar den dagen.

    Kram Maggan

    SvaraRadera