Leta i den här bloggen

Läser in...

måndag 19 december 2011

Min stulna gran

Under helgen som gick har jag begått ett brott. Men jag skäms inte, jag är faktiskt ganska stolt! :) Jag har varit i skogen och tagit en julgran! En vän till mej har sagt att om man blir påkommen med att ta granar på en mark som man själv inte äger, kan man få dyra böter. Detta fick mej att planera det hela lite extra. Jag visste vilken gran jag skulle ha. Och när jag gick för att ta den så såg jag till att gå ut först vid skymningen. Ingen normal människa är väl ute i skogen såhär års efter mörkrets infall. (Vilken tur att jag inte tillhör den skaran som kallas "normala människor"!) Det är också tur att jag råkar kunna skogens alla stigar utantill...eller är det skicklighet??



Granen jag tog var inte särskilt stor, ca 140 cm, skulle jag tro. Men det var ändå en utmaning att få ner den i min rullväska och plumsa tillbaka genom snön.

Väl på plats hemma så uppstod nästa problem. Jag insåg att jag hade glömt att köpa en julgransfot! Men när minnet sviker kan man kompensera det med kreativitet. Jag ställde den i en terrakottakruka, och inne i krukan står en skål med vatten.



Det är inte världens fetaste eller tätaste gran. Men jag tycker att det finns en charm med att den inte är det. För ett tag sedan läste jag en intervju med en julgransförsäljare. Han sa att det finns olika typer av gran-köpare. Det finns snobbar som bara ska ha perfekta Disney-granar, det finns stressmänniskor som alltid är ute i sista minuten, det finns snåljåpar som kör runt hela stan och jämför priserna hos samtliga försäljare trots att de skulle spara mer på att strunta i resorna och därmed bensinkostnaderna, etc. Sen så fanns det ytterligare en typ - den som väljer granen som inte är den perfekta utan har skavanker eller brister. Den personen sympatiserar med granen som andra ratar och de kallades för "trädkramare". Om jag köpte julgran skulle jag antagligen hamna i den kategorin.





Nu är granen klädd och julstämningen kan börja infinna sej. Och under tiden som jag kämpat och ansträngt mej för att få en fin julgran så har den här bara legat i soffan och latat sej! Det var nog lika bra. Ju mindre intresse de visar för granen desto bättre.



(Hon är inte död, hon ser ut sådär när hon vilar!)

9 kommentarer:

  1. Haha, vi får håpe han som eier skogen ikke leser bloggen din ;-D
    Det var en søt liten gran, og så fint pyntet i sølv og lilla. Du er så flink med dekorasjoner og farger, Emelie.

    Vi har ikke kjøpt juletre enda, men vi bruker å ta det inn i stua og pynte det den 23. desember, så vi har fortsatt litt tid på oss.

    Fortsatt fin førjulstid :)

    SvaraRadera
  2. Väl kämpat och gott bärjat, det måste ju vara traktens finaste gran med all den jobben för att få den hem. Tycker du ska göra som katten nu när den är färdigklädd, välförtjänad vila :)

    SvaraRadera
  3. Den blev ju kanonfin! Och riktigt snyggt att det inte bara är en grön massa utan man ser de enskilda grenarna. Och din katt verkar kunna njuta av livet :)

    SvaraRadera
  4. Älskade lilla trädkramare! Din gran är verkligen vackrast av alla granar, men det beror på att tjuven också är den vackraste, både utvändigt och invändigt, som jag känner (trots att hon är en tjuv....) och så kan du hälsa den lata, halvdöda katten att hon är rätt så snygg hon med:-) kram/mamma

    SvaraRadera
  5. Men hu vilket illdåd! ;)
    Hoppas inte granägaren spårar dig och dyker upp med en ovälkommen klapp. Väldigt fin blev den i alla fall och gör sig säkert mycket bättre hemma hos dig där den får glänsa än i den dystra skogen.
    God Jul!

    SvaraRadera
  6. http://vindsromantik.blogspot.com/

    Vilken gran- historia... jag har också ..... granar, jag brukar ta dem vid vägen, då känns det som lagligt, för mej... hihi
    Nu har jag dej på min blogglista, så nu ska det fungera igen.

    Önskar dej en helt underbar jul!

    Jul- Kramar
    Maggan

    SvaraRadera
  7. Granen blev ju riktigt grann med allt pynt, härlig historia du bjöd på om granhämntningen.
    Önskar dig en riktigt fridfull jul.
    Fin katt.

    SvaraRadera
  8. Grattis är gott (en bra uttryck) fin är den. God jul kram Suss

    SvaraRadera