Leta i den här bloggen

Läser in...

fredag 6 januari 2012

Önskelista 2012


Nu är det inte bara ett nytt år, utan vi har ju ett nytt trädgårdsår framför oss också! Och inte nog med det, i slutet av denna månad ska jag och gubben börja flytta till en ny lägenhet! (När jag skrev i förra inlägget att 2012 flyter på som vanligt så syftade jag främst på det faktum att jorden inte gått under, trots diverse profetior ;) Hur som helst, vårt nya hem är bättre på alla sätt och vis. Vad gäller odling så är vår nya balkong mer än dubbelt så stor som den vi har nu, den är under tak och vätter mot sydväst. Så balkongodlingen kommer definitivt att få ett upplyft. Och så finns ju örtagården. Bilden ovan är på örtagården nån gång i juli 2011.

Naturligtvis har jag grubblat en hel del på vad jag ska så för nåt i år. Först tänkte jag beställa exotiska frön och odla papaya, kiwano, melongurkor och sådant. Men sen så har jag tänkt till. Det första att tänka på är att odlingsutrymmet fortfarande är begränsat. Vilket kan vara bra, för man ska ju orka sköta om allt också. Det andra jag tänkte på var att det kanske kan vara klokt att utvärdera fjolårets skörd. Vad blev bra? Vad blev mindre bra? Vad önskar jag att jag gjort annorlunda?

Här är några saker:

* Jag ångrar att jag inte sådde mer morötter, för de jag sådde tog slut alldeles för fort.
* Jag vill ha mer dill - sedan jag börjat äta fisk så kan jag aldrig få för mycket dill. Bara för lite.
* Jag ångrar att jag bara sådde en sorts tomat. Och den tomatsorten visade sej bli ful som stryk. Den gav mycket frukt, men den var inte vacker (vilket kan ha haft med vädret att göra).
* Jag vill ha fler växter som är fina och färre som är fula!
* Jag vill ha fler växter som luktar gott och färre som luktar illa!
* Jag vill kunna plocka blombuketter.
* Jag vill odla sådant som kommer till användning.

Örtagården var ju från början tänkt att vara just det, en örtagård. Men jag tror att den mer och mer håller på att bli något av en köksträdgård. Om jag tänker på vad jag vill ha ut av en odling så vill jag odla sådant som vi alla har nytta av. Sannolikheten är ju större att ett grönsaksland med grönsaker som alla kan äta gör mer nytta, än att ha ett stort förråd av medicinalväxter som någon, kanske eventuellt, någon gång kommer att använda. Så en del örter kanske måste städas bort för att göra plats åt annat.

Nu har jag i alla fall beställt frön som jag tänker så, och dessutom har jag kvar en hel del från ifjol som ännu inte blivit gamla.

Här är vad jag lagt vantarna på, so far.





Jag vill att alla grönsaker som jag ska stoppa i munnen ska vara fullsprängda med vitamniner och antioxidanter, vilket innebär att jag ska satsa på färgglada sorter. Här har vi en sockerärt med lila baljor.







Det stod på hemsidan att båda dessa morötter som vi ser ovan även ska gå bra att odla i kruka på balkong (även sockerärten). Så det som inte får plats i örtagården får växa i stan.

Plocksallat - jag begriper inte att jag inte sått det förut. Spenat och mangold vill jag också ha, i mån av plats.



Sånna här vill jag ha i mina buketter i sommar. Praktvädd.



Dessa ska följa med som bonusfröer, det verkar som att mina färger är inne i år!



7 kommentarer:

  1. Vad spännande med en flytt :) alltid kul med lite nytt och det låter ju toppen med balkongen :) Kram Suss

    SvaraRadera
  2. Flytt är alltid uppiggande, i synnerhet om man kan avnjuta mycket blommor,kryddor och växter i sin närhet..
    Härligt med större balkong :-)
    Ha det gott
    Kram Lily

    SvaraRadera
  3. Vilka vackra blommor du valt, och lila sockerärter var både häftigt, snyggt och säkert oerhört nyttigt!

    SvaraRadera
  4. Heisann!

    Gode valg, Emelie!

    Jeg skal også holde litt igjen i antall. Heller gi dem jeg sår, bedre omsorg.
    Men aller først tenker jeg på vinterens Blogger's Sunday Walk som arrangeres fk søndag!
    Blir du med denne gangen også?

    Har jeg ønska deg alt godt for 2012, herved gjort uansett ;:OD)

    Ut på tur, aldri sur!

    SvaraRadera
  5. Ja, nå er det tid for å tenke på årets hagesesong :) Spennende sorter du har valgt. Lilla sukkererter har jeg aldri sett før. Du må fortelle oss hvordan de smaker :)

    Lykke til med hageforberedelser og dyrking :)
    Og god helg!

    SvaraRadera
  6. Heisann!

    Alt går bra. Noen har til og med måtte gå i dag fordi det ikke passet i morgen, og sist gang var det flere som postla noen dager etter. Kan ikke være så 'stivbeint' på tidspunktet sjølom ideen var at alle skulle gå på tur samme dag!
    Go' tur ;:OD)

    SvaraRadera
  7. Vad roligt att flytta till större, och dina val ser verkligen spännande ut. Dill står ständigt på min önskelista men jag lyckas aldrig få den riktigt fin. Men det är typiskt en sån växt som man aldrig ger upp.
    Kram

    SvaraRadera