Leta i den här bloggen

Läser in...

söndag 5 februari 2012

Att rensa i röran...



När man flyttar är ett ypperligt tillfälle att ta tag i all skit man samlat på sej under åren. Jag brukar göra mindre utrensningar då och då, men aldrig som nu. Att kasta bort saker har jag haft jättesvårt med, riktigt svårt. Men för några år sedan så läste jag Karen Kingston's bok Rensa I Röran Med Feng Shui. Jag brukar inte säga det här ofta, men det är en bok som kan förändra liv! Sådana stöter man inte på ofta under en livstid, skulle jag tro. Statistiskt sett händer det mej vart 9:e år, har jag räknat ut. Om oreda och oförmåga att släppa taget om materiella saker man inte behöver är ett bekymmer, så rekommenderar jag denna bok starkt. Och huruvida man tror på feng shui eller inte är egentligen oväsentligt. Detta är psykologi och livskunskap i dess renaste form.

Ta kläder som ett exempel. Min garderob har varit så full, att jag har knappt vetat om vad som funnits där. Och när jag rensat har jag lagt märke till följande saker. Det finns olika kategorier av kläder.

*Det finns sådana som jag inte gillar och inte använder.
*Det finns sådana som jag gillar men inte använder!
*Så finns det sådana som jag inte gillar men använder!!
*Dessutom finns det en hel del som jag inte längre kan ha, då jag inte längre har storlek 32.
*Så finns det sådant som är trasigt.

Allting som faller under någon av dessa kategorier ska bort. Varför i hela världen tar man frivilligt på sej kläder man inte gillar?? Snacka om att behandla sej själv som en andra klassens människa.

Alla tidningar jag samlat på är en annan sak. Det är främst heminredning- och trädgårdstidningar. Och de har tagit massor med dokumentsamlare och några lådor i anspråk. För i varje tidning finns det kanske något reportage eller nån artikel som jag kan komma att behöva läsa i framtiden. Newsflash, vi lever i ett samhälle där tillgång till information är det minsta problemet vi har. Och även om jag skulle behöva läsa någon av de där artiklarna är sannolikheten stor att jag inte skulle hitta den då jag behöver den, om jag ska måsta gå igenom ett hundratal tidningar först. Ett av mina mest radikala drag under denna utrensning var att kasta alla mina tidningar, förutom en från 2012!

Vår nya lägenhet känns så mycket bättre på alla sätt och vis. När jag kommer hem känns det roligt och inspirerande, istället för tungt. Och luften känns lätt och rummen känns ljusa, trots att vi inte fått alla lampor på plats än. Det beror väl delvis på att den här lägenheten släpper in mer ljus och har en mer öppen planlösning. Men jag tror också att det har att göra med det faktum att vårt hem inte längre är överbelamrat med saker som vi inte vill veta av. Än...



8 kommentarer:

  1. Det låter så inspirerande som du beskriver det!Jag har fått låna den av min mor, men än inte läst den. Jag tror det beror på att jag inte är redo att börja rensa i vår röra eftersom berget känns oöverstigligt på nåt sätt.

    Härligt med en ny lägenhet! Rensa på och fortsätt fylla på med ljus!

    Kram,
    Frida

    SvaraRadera
  2. Kul att få ett livstecken från dig igen! Nu ser jag vad du hållit på med, och detta att rensa i röran är viktigt. Vi sparar inte speciellt mycket, och ibland har vi också ångrat att vi slängt något. Vi har mycket fria ytor, och ibland när jag varit hos någon som har det mysigt med prylar överallt känner jag att så vill jag också ha det ... men det funkar inte för oss. Så vi fortsätter att slänga och bo luftigt. Fast trädgårdstidningar sparar jag, men mest för att bläddra i ibland för inspiration, inte för att leta efter information.
    Leena

    SvaraRadera
  3. Det är nog en bok som jag skulle behöva läsa. ;-)
    Jag har så himla svårt att slänga saker. Och har jag mot förmodan gjort det så ångrar jag mig ofta efteråt. Vanligtvis får man saker kastade bl. a vid flyttar, men efter ett tag har man dragit på sig grejer igen. Hmmm...

    Önskar dig en fortsatt trevlig kväll

    SvaraRadera
  4. Upps, din klädrensningslista borde jag ta till mig, känner mig träffad. Just nu passar det bra, har beställt nya garderober så det vore nog fint att kvitta sig med en del..
    Ha det fint :)

    SvaraRadera
  5. http://vindsromantik.blogspot.com/

    Jag är på G med att rensa, i hela huset.
    Och det är massor.

    Nu har man hittat guldkornen på Jokkmokks marknad och alla är inomhus, man behöver inte vara ute och frysa.
    Det finns massor av annat än samiska saker.

    Önskar dej en underbar vecka, hoppas det blir varmare.
    Kram Maggan

    SvaraRadera
  6. det blev väl någon loppis kartong också:) kommer snart och ser er nya lägenhet med era möbler i, men fin det är den!!
    Ha en alldeles underbar söndagskväll!!

    SvaraRadera
  7. Inspirerende innlegg!! Og takk for god bokanbefaling. Den boken havner på min ønskeliste.

    Lykke til i ny leilighet :) Ha en fin uke.

    SvaraRadera
  8. Låter som en mycket bra bok! Min garderob skulle verkligen behöva en röjning. Tyckte jag såg en 'mamma'-kofta längst in härom dagen... och nu ska jag ut och övningsköra med minstingen!!
    Kram

    SvaraRadera