Leta i den här bloggen

Läser in...

lördag 24 mars 2012

Trädgårdsdagbok 24 mars

Denna vecka har jag fortsatt med frösådder. I början av veckan fick jag ett fröpaket i brevlådan, som jag vunnit hos Lily! Därifrån har jag nu sått några frön, men resten ska jag spara till april-maj, för de ska sås då. Två dagar senare kom ett paket från Impecta.



I veckan har jag sått följande:

Törnrosas kjortel
Kanelbasilika
Röd basilika
"Vanlig" Basilika, antagligen Genovese
Blodört
Backsippa
Björnrot
Myskmadra
Vallört
Tomat "Tumbler F1"
Tomat "Peardrops"

Något som jag har svårt att förstå är varför det exempelvis står på basilika-påsarna att de är svåra att få till att gro. Tre dagar efter att jag sått basilikan såg den ut såhär:



Kanelbasilikan såg likadan ut, fast en dag senare. Jag misstänker att det är något särskilt med klimatet i vår nya lägenhet som gör det särskilt gynnsamt för frön att gro. Detsamma gällde ju jordgubbarna och smultronen. De grodde ju direkt de kommit ned i jorden, fast det står på fröpåsarna att de gror långsamt.

Det var nog allt för denna gång. Det enda jag gör nu är att hålla sådderna med vatten och vänta. Det är lite extra spännande den här våren, det mesta jag sått är helt nya sorter för mej. :)

4 kommentarer:

  1. Härligt med frösådder! Visst brukar basilika gro! Lycka till med vallörten men tänk efter var du sätter den för den sprider sig och är nästan omöjlig att få bort när den väl etablerat sig!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Åh vad många spännnade sorter! Jag provar också nägra nya och det är kul att se hur de blir.
    Ha det fint! /Leena

    SvaraRadera
  3. Ja, vad mycket spännande sorter! Ska bli roligt att se hur de blir för dig och vad du rekommenderar när de kommit upp :)

    SvaraRadera
  4. Du kanske har väldigt gröna fingrar ;)

    SvaraRadera